Årets første utstilling i Galleri Riis er todelt; en maler i den ene avdelingen og en skulptør i den andre: Svenske Fredrik Søderberg, er en rutinert billedkunstner med en særpreget, figurativ produksjon bak seg, skjønt på dagens utstilling har figurasjonen skiftet ham. Søderbergs med-utstiller, Marie Buskov, viser et utvalg konstruktivistiske skulpturer og akvareller som er gjennomført abstrakte. Her er det streng form i geometrisk dressur.
Det virker som om heslighetens estetikk har blitt en bastant norm i både kunsthåndverket og den smykkeorienterte kreativiteten. Målsetningen nå er ikke å skape noe vakkert og velformet, noe mennesker kan glede seg over, men å vise skyggesidene.
Noen ord rundt Barbara Vetlands utstilling Livsformer, som vises i Galleri Heer i Oslo til og med den 10. februar.
Tilkobling Lørdag den 26. januar kl. 12.00 åpner Barbara Vetland, som mange også vil kjenne som artikkelforfatter her på Document, en utstilling kalt Relieffer i Galleri Heer. Adressen er Seilduksgata 4b, på hjørnet mot Markveien, like i nærheten av Paulus kirke på Grünerløkka i Oslo. Utstillingen vil vises til og med den 10. februar. Utstillingen […]
Å bevege seg inn i Espen Dietrichsons form- og billedverden er som å gå 60 år tilbake i tid, da de abstrakte og formalistiske kunstidealene hadde høysesong.
Om kunstneren Henrik Placht, som nå stiller ut i Galleri Haaken, er en venstreradikal dommedagsprofet, fremgår ikke av galleriets presentasjon, men som kunstner tar han det for gitt at kloden nærmer seg undergangen.
Maleriene i Galleri Brandstrup er like tidstypiske og uoriginale som i Håkon Blekens tidligere produksjon. Bortsett fra noen av portrettene, som han håndterer med heftige strøk og frisk koloritt, mangler de øvrige et selvstendig tyngdepunkt i formgiving og innhold.
I enkelte sammenhenger passer det avgjort best med noe sterkere enn øl og vin, spesielt ved siden av en god kopp kaffe – og det klassiske valg er et eikelagret druebrennevin, som finnes i mange varianter – og til så mange slags priser. Jo lenger lagret, desto høyere pris. Torres 10 Imperial Gran Reserva, produsert […]
I en mer sivilisert tid brukte Sveriges radio avslutningen av denne ved nyttårsaften (c. 45.30) Borochou es’ Adoschem – det er utlagt – Lovet være den evige. Bemerk også strykersatsen fra omtrent 32.34, en forsoning som ikke er fullstendig, og som først fullføres i de siste taktene.
Minst 47 kunstverk fra Stenersensamlingen er forsvunnet. Til sammen 34 Munch-verk er borte, og seks av dem trodde Munchmuseet at de hadde, skriver Dagbladet.