En ekstatisk Ruben Östlund under prisutdelingen i Cannes. Søndag ble «The square» hedret med Gullpalmen. (Foto: Reuters/Stephane Mahe)
Den svenske regissøren Ruben Östlunds film «The square» vant årets Gullpalme i Cannes. Östlund vakte oppsikt med «Play» i 2011.
Totalt 19 filmer var med i konkurransen om den høythengende prisen. Den ble delt ut under en prangende seremoni i byen på den franske Rivieraen, med den italienske skuespilleren Monica Bellucci som vertinne.
Filmen var en av favorittene før prisutdelingen, sammen med franske «120 BPM», ukrainske «A gentle creature» og russiske «Loveless».
At den svenske satiren «The square» skulle ha mulighet til å hente hjem den gjeveste prisen, ble tydelig etter at russiske Andrej Zvjagintsevs «Loveless» ble tildelt juryens pris.
– Herregud!
Hovedpersonen i «The square» er en vellykket kunstkurator som blir ranet samtidig som han må håndtere en PR-krise knyttet til utstillingen han skal til å åpne. Filmen handler både om politisk korrekthet og den moderne mannens forvirrede identitet, skriver nyhetsbyrået AFP.
Danske Claes Bang har hovedrollen i filmen.
– Herregud! ropte Österlund da han kom opp på scenen for å motta prisen.
Österlund har fått mye ros under filmfestivalen. Og han har selv ikke vært helt beskjeden på egne vegne.
– Jeg hadde ikke takket ja til tilbudet om å bli med i en annen kategori. Jeg har kjempet meg fram til dette, sa han til TT om nominasjonen til Gullpalmen.
I forkant av prisutdelingseremonien sa juryens president, den spanske filmskaperen Pedro Almodóvar, at diskusjonene denne gangen gikk «svært raskt» unna. Blant de øvrige jurymedlemmene var de amerikanske skuespillerne Will Smith og Jessica Chastain.
I Aftenposten skrev Kalle Lismoen dette om filmen:
Dette er orkestrert på klassisk østlundsks vis. Ikke siden Lars von Triers storhetstid har en europeisk filmskaper maktet å forene bitende satire med samme filmatiske presisjonsnivå og følsomhet. Men Østlund er svensk, ikke dansk, og derfor mer orientert mot kontekst og samfunn. I hans filmunivers er rollefigur og omgivelser uadskillelige.
Han har nærmest på egen hånd gjenopplivet den samfunnsengasjerte filmen i Skandinavia, en lenge utskjelt kategori som mange trodde aktivistene hadde overtatt. For ham er filmkunsten underordnet dialogen med publikum. I en rekke filmer har han utfordret en voksende tilhengerskare med spørsmål som er helt sentrale for den svenske og skandinaviske offentligheten, enten det berører innvandring og rasisme, likhet og identitet.
Östlunds «Play» fra 2011 omhandler en serie barneran som fant sted i Stockholm fra 2006 til 2008. Alle ranerne var gutter med innvandrerbakgrunn og alle ofrene var hvite svenske gutter. Tyvene brukte ikke vold, men benyttet en metode kalt «bror-trickset», som er et intrikat, psykologisk rollespill som fanger ofrene i en situasjon de ikke kommer ut av
Den ble godt mottatt av kritikerne og har fått så mye som 80 prosent på Rotten Tomatoes. Den ble også godt mottatt av norske kritikere; VG gav den terningkast seks, mens Aftenposten og Dagsavisen gav fem. Dagbladet var ikke like fornøyd og gav den to.
«Play» vant Nordisk råds filmpris.
Spesialpris til Kidman
Sofia Coppola ble tidligere på kvelden hedret som beste regissør. Coppola fikk prisen for borgerkrigsdramaet «The Beguiled». Hun er den andre kvinnen som noen gang har vunnet denne prisen i Cannes.
Nicole Kidman mottok en spesialpris fra juryen i anledning at festivalen fyller 70 år. Hun har hatt befatning med hele fire prosjekter på årets festival.
Et av dem var den gresken film «The killing of a sacred deer», som vant pris for beste manus. Hederen ble delt med det britisk-fransk-amerikanske dramaet «You Were Never Really Here». Hovedrolleinnehaver Joaquin Phoenix ble kåret til beste mannlige skuespiller.
Beste kvinnelige skuespiller ble tyske Diane Kruger.