Kategori: Kunstbilde

Notre Dame de Paris (1923)

Eugène Atget (1857–1927) Albuminkopi, 16,5 x 21,6 cm, Museum of Modern Art, New York Eugène Atget dokumenterte både arkitektur og bymiljøer for øvrig, spesielt i det Paris som var i ferd med å forsvinne etter forrige århundreskifte. Vi kan primært takke den amerikanske fotograf Berenice Abbott (1898-1991) for at så mye av Atgets arbeider er […]

Les mer»

Ved mot vegg

Foto: Olav Bjørkum Det finnes noen mennesker som gjør sitt beste for å lage fine vedlad når de har fått tilgang på ved. Kanskje har de felt trærne og kløyvd kubbene selv; de mest halstarrige med håndmakt. De finner det befriende med fraværet av hvinende motorlyd og nærværet av av stillhet og langsomhet. I tillegg […]

Les mer»

Den vantro Thomas (1621)

Giovanni Francesco Barbieri (1591-1666), kjent som Guercino (den lille skjeløyede). Olje på lerret, 115,6 x 142,5 cm, The National Gallery, London. Beretningen om den vantro Thomas finner vi i evangeliet etter Johannes, 20, 19-29 (DNB 1930): Da det nu var aften den dag, den første dag i uken, og dørene var lukket der hvor disiplene […]

Les mer»

Jesu oppstandelse (c. 1455)

Dieric Bouts (c. 1420-1475) Tempera på linklede, 89,9 x 74,3 cm, Norton Simon Museum, Pasadena Som kunstner ser det ut til at Dieric Bouts var påvirket av både Jan van Eyck (c. 1390-1441) og av Rogier van der Weyden (c.1400-1464), som han muligens var elev av. Dieric Bouts er ikke dokumentert før i Leuven/Louvain i […]

Les mer»

Jesu gravleggelse (1603-04)

Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) Olje på lerret, 300 × 203 cm, Pinacoteca Vaticana, Vatikanet Italiensk titel: Deposizione Man finner utmerkede artikler om bildet både på Wikipedia og på Vatikanets egen nettside. Dette leser vi i evangeliet etter Marcus, 15, 40-47 (DNB 1930) Men der var også nogen kvinner som så på i frastand; blandt […]

Les mer»

De tre kors (1653)

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) Koldnål og gravstikke, trykket på pergament, 38,1 x 43,8 cm, The Metropolitan Museum of Art, New York Det ser ut til at Rembrandt la et stort arbeid ned i denne trykkplaten. Han avsto fra å bruke etsning (der resultatet alltid blir noe uberegnelig), og sikret seg full kontroll med koldnålen – […]

Les mer»

Nattverden (1907)

Emil Nolde (1867-1956) Olje på lerret, 86 x 107 cm, Statens Museum for Kunst, København Tysk titel: Abendmahl Nattverden er omtalt både i apostelen Paulus’ første brev til korintierne, 11, 23-26 (DNB 1930): For jeg har mottatt fra Herren dette som jeg også har overgitt eder, at den Herre Jesus i den natt da han […]

Les mer»

Kvinnen med alabastkrukken (1322-26)

Simone Martini (1284–1344) Detalj av freske i Basilica inferiore di San Francesco d’Assisi. Det greske ord Χριστός – Christos (på norsk Kristus) er ikke et personnavn, men en titel, og en direkte oversettelse av det hebraiske Maschiyach – Messias, og betyr salvet/den salvede. Jesu salving omtales i alle de kanoniske evangelier. Beskrivelsene samsvarer ikke helt, […]

Les mer»

Skattens mynt (utgitt 1866)

Gustave Doré (1832-1883) Trestikk i La grande Bible de Tours, en fransk oversettelse av den latinske Vulgata, først utgitt i 1866. Gustave Doré rakk å illustrere mange litterære storverk, blant annet Dantes Commedia og Cervantes’ Don Quixote, men det er nok hans bibelillustrasjoner som er best kjent. Perikopen om Skattens mynt finner vi i alle de […]

Les mer»

Kremmerne utdrives av Templet (1570 eller senere)

Ukjent nederlandsk mester, ikke tidligere enn 1570 Olje på tre, 102 x 155,5 cm, Statens Museum for Kunst, København Dette bildet har tidligere vært tillagt både Hieronymus Bosch og Pieter Brueghel den eldre, men treet bildet er malt på lar seg datere ut fra årringene til rundt 1570, da ingen av dem fortsatt var i […]

Les mer»