Foto: Ali Zare / NTB

Papiravisenes lesertall falt med 13 prosent i fjor, men digitalt er regionavisene i vekst.

Papiravisene i Norge sliter tungt med å beholde sitt publikum og sitt marked. De fleste mister nå lesere hvert eneste år.

Kun tre papiraviser hadde en økning i antallet lesere i fjor, og samlet sett har det vært en tilbakegang i papiravislesingen med 13 prosent fra 2022 til 2023.

Av de 155 målte papiravisene opplevde 75 en nedgang i lesertall, ifølge en oversikt fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

NTB melder om saken.

– Dette er en naturlig utvikling, og framover vil vi fortsette å se nye abonnementsmodeller som er mer tilpasset endringene i folks medievaner, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

De fleste nordmenn trenger ingen undersøkelser for å registrere utviklingen for papiravisene. Det er bare å se på egne leservaner. Stadig færre kjøper nå papiraviser. Man ser også i butikkene at det går dårlig unna med aviser der.

Det er også få som per i dag leser papiraviser på tog, fly og buss. Det har vært en markant endring på noen år. Unge leser knapt papiraviser i det hele tatt, noen gang.

Både ung og gammel sitter nå med nesa i mobilen i stedet.

Spørsmålet er hvilken av de store og kjente avisene som først skal erklære dette slaget for tapt og slutte helt med papiraviser. Det er trolig bare et spørsmål om nokså kort tid.

Vekst for regionavisene

Den digitale lesingen styrker seg for en del aviser, spesielt de regionale. De fire regionavisene Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen er i vekst digitalt, med totalt 9,3 prosent.

Også 71 prosent av lokalavisene kan vise til vekst digitalt det siste året.

– At alle de fire regionavisene og det store flertallet av lokalavisene får flere lesere digitalt, viser viktigheten av vitale og innovative mediehus over hele landet, sier Øgrey.

De aller største nettstedene digitalt er VG, etterfulgt av NRK, Yr, Dagbladet og TV 2.

Peker på Facebook

Likevel går den totale digitale dekningen for norske nettsteder tilbake med 2 prosent i fjerde kvartal sammenlignet med samme tid året før.

Dette skyldes blant annet endringer hos tredjepartsaktører og sosiale medier som Facebook, som i mindre grad prioriterer redaksjonelle medier.

Det er også tilbakegang for papirmagasinene, som samlet sett hadde en nedgang på 7,1 prosent sammenlignet med 2022.

 

Bestill fra Document i dag:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.