Elbiler under lading. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

En ny undersøkelse viser at kun 42 prosent nå mener at deres neste bil blir en elbil. Det er en nedgang fra 54 prosent fra august i fjor.

Interessen for elbiler kan være i ferd med å flate ut her i landet. Færre enn før ønsker seg en slik bil, i hvert fall om man skal dømme etter en ny undersøkelse Nettavisen omtaler.

I 2022 var hvert tredje bilkjøp i Norge en elbil, når man ser på bruktbilkjøp og nybilkjøp samlet. Det var en økning fra 26 prosent året før. Men elbiler er inntil videre primært et byfenomen, skriver Nettavisen.

I distriktene kjører fortsatt mer enn ni av ti bilister noe annet enn elbil. Det vil si at elbilen er i et så lite mindretall at den nærmest er en kuriositet. NAF tror dette vil vedvare:

– Folk i distriktene kommer til å merke at det blir dyrere både å kjøpe og bruke elbil nå, uttalte myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF til avisen for tre uker siden.

I Oslo og kommunene rundt hovedstaden er andelen elbiler klart høyere, nemlig på 34 prosent.

I NAF spør man seg om elbilmarkedet kan være i endring, og om veksten i andel elbiler fra 2021 til 2022 vil være like høy i 2023.

– Med den synkende interessen som folk oppgir, kan mye tyde på at svaret på dette spørsmålet blir nei, sier Braadland.

Kun 30 prosent av de spurte i distriktene svarer nå at deres neste bil blir en elbil. Det store flertallet foretrekker altså å kjøre bensin- eller dieselbil.

I motsatt ende av skalaen finner vi folk i storbyområder som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Her sier halvparten at deres neste bil blir en elbil.

Det er spesielt i nybilmarkedet at elbilene har gjort seg sterkt gjeldende de seneste årene. I 2022 sto elbiler for hele fire av fem salg av nye biler.

Men ser man på det store bruktbilmarkedet her i landet, er bildet svært annerledes: Kun ca. hver sjette bruktbil var en elbil, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Men nå kan det altså se ut til at elbil-interessen generelt er dalende. NAF setter utviklingen i sammenheng med myndighetene avgiftspolitikk:

– Det er alvorlig når mer enn én av fem som tidligere var interessert i elbil, har mistet interessen. Fra nyttår har regjeringen innført moms og nye avgifter på kjøp, og økt bompengene og omregistreringsavgiften på elbiler. Da er det ikke rart at folks interesse for elbil går ned, sier Braadland til Nettavisen.

NAF innrømmer at økte renter og strammere økonomi også kan være med på å forklare nedgangen. Elbil har lenge vært sett på som det samme som å kjøpe nybil. Da kan de økte rentene bidra at flere folk setter seg på gjerdet.

Det handler i grunnen stort sett om økonomiske argumenter. Motivasjon knyttet til klima, «redde verden» osv. fremføres ikke lenger som en faktor når folk skal velge mellom elbil eller bensin-/dieselbil.

Den negative utviklingen for elbiler ses nå over hele verden. For noen uker siden skrev Nettavisen at elbilsalget er så å si halvert på verdensbasis.

I lys av energisituasjonen i verden, samt problemer med tilgang på kritiske råvarer til batteriproduksjon, vil mange mene at elbilsalget kan ha passert toppen i denne omgang.

Spørsmålet er om elbilen noensinne vil innta den dominerende posisjonen politikere, presse og enkelte bilbransjefolk lenge har spådd.

Les også: 

Gigantisk smell i salg av elbiler for 2023

Bestill fra Document forlag i dag!

Kjøp Kents bok her!

Kjøp flere gode bøker fra Document!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.