Elbil lades opp. Foto: Gorm Kallestad / NTB

I Norge utgjør elbiler over halvparten av nybilsalget. Men i de «bil-land» som betyr noe, er elbilandelen forsvinnende liten.

I Norge er det svært mye snakk om elbiler. Det er kort sagt «elbil for alle pengene», skal man dømme etter medieomtalen.

Norske medier omtaler i praksis ikke lenger andre typer biler. Hver gang norske biljournalister lager en omtale av en ny modell, er det en elbil det handler om.

Det som serveres av presse omkring elbiler, har stort sett et halleluja-preg over seg.

Man later nå rett og slett som bensin- og dieselbiler ikke lenger eksisterer. Dette til tross for at ca. 85 prosent av alle personbiler i Norge fortsatt går på bensin eller diesel, og at disse kategoriene utgjør en stor andel av både nybil- og bruktbilsalg.

I Norge ble det i fjor solgt ca. 176.000 nye biler. Av dette utgjorde ikke elbilene 99 prosent, slik medieomtalen gir inntrykk av, men 64 prosent.

Norge er et bittelite bil-land, og hva som skjer her, er uansett av minimal interesse for andre enn nordmenn.

Skal man sjekke tempen på det globale bilmarkedet, må man se til de virkelig store markedene, som for eksempel USA.

USA har et bilsalg på ca. 11 millioner kjøretøy per år. Men i motsetning til i Norge handler det der i liten grad om elbiler. Elbil24 har skrevet om saken:

Mens elbil-andelen i registreringsstatistikken lå på nesten 72 prosent her hjemme i august, er situasjonen en helt annen i resten av verden.

Avisen forteller at det selges et økende antall elbiler i Europa, selv om prosenttallene er langt unna de norske. Når man kommer til USA, er bildet dystert for elbilenes vedkommende:

Men i et av verdens viktigste bil-land, USA, er situasjonen en helt annen. Fra januar til og med juli i år (2021) var elbil-andelen, og da snakker vi kun om helelektriske biler, på beskjedne 2,6 prosent av nyregistreringene, skriver insideevs.com.

2,6 prosent av salget var altså elbiler. Det er en mikroskopisk andel. Med tanke på den storstilte markedsføringen både fra produsenter, presse og politikere, må slike salgstall karakteriseres som en flopp.

Riktignok er det en prosentvis stor økning, noe avisen Elbil24 fremhever. Men de samlede tallene er bittesmå:

Det er imidlertid et helt prosentpoengs større andel enn på samme tid i fjor. Og hvis vi ser på antall registrerte elbiler, er tallet 255.393 eksemplarer, mot 119.628 i fjor. Det tilsvarer en økning på hele 113 prosent.

Og ikke uventet er det Tesla som er amerikanernes favoritt, med Model Y på topp foran Model 3. Deretter følger mye omtalte Chevrolet Bolt, med Ford Mustang Mach-E på fjerdeplass. Alle disse er amerikanske biler.

I én delstat er salget av elbiler vesentlig høyere enn i resten av USA, og det er ikke overrakende den gode gamle «hippiestaten», de radikales tradisjonelle høyborg:

California er den staten der elbilandelen var desidert størst fra januar til juli, med 36 prosent andel. Deretter fulgte Florida (7,1 prosent) og Texas (5,7 prosent).

Heller ikke i verdens klart største bilmarked, Kina , har elbilsalget mer enn en marginal plass. Motor omtaler det kinesiske elbilsalget og det øvrige bilsalget i landet:

Til sammen ble det solgt 1,37 millioner av det som omtales som «ny energi»-biler. Det inkluderer både hybrider og biler som kun går på strøm.

Over en million solgte biler kan høres mye ut. Men sett opp mot totalen er det ikke så mye å skryte av:

Det ble solgt totalt 25,31 millioner biler i Kina i fjor. Tross nedgangen er det bedre enn bilprodusentene hadde ventet. Strengere koronatiltak rammet den kinesiske bilbransjen i første kvartal, men salget tok seg opp etter hvert som smitten kom under kontroll.

Gruppen «elbiler/hybridbiler» utgjør samlet ca. 5 prosent.  Med fratrekk av hybridbilene, (Toyota har her en del modeller som selger godt rundt om i verden), ligger den rene elbilandelen trolig dermed på beskjedne ca. 2–3 prosent i Kina som i USA.

Det er mye bra å si om elbiler. Men i forhold til den plassen disse bilene totalt sett har i markedet omkring i verden, kan det virke som om de får uforholdsmessig mye oppmerksomhet.

Les også:

Sverige: Dyrere å lade elbilen enn å fylle bensin

 

Fortsatt noen på lager, nytt opplag er på vei:

Kjøp Kents bok her!


Bestill høstens suksessbok:

Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Støtt oss, bli abonnent du også:

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.