Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

En stor del av bilsalget i Norge foregår i bruktmarkedet. Her er det fossilbilene som er klart mest etterspurt. Dyre, brukte elbiler er nå mindre populære.

Politikernes store “klimaplan” for hvordan Norge skal bidra til å redde verden, er at det fra 2025 ikke skal selges en eneste ny bensin- og dieselbil her i landet.

Dette er kun drøye halvannet år til.

I nybilmarkedet dominerer nå elbilene klart. Men i det store bruktmarkedet er det bensin- og dieselbiler det handler om, det er de folk vil ha. Elbilene er det mindre rift om.

NRK skriver om saken:

I bruktmarkedet er de dyreste elbilene nå hyllevarmere. Nå vil mange ha billigere biler, og aller helst en som går på bensin eller diesel.

Det går frem av tall NRK har hentet fra Finn.no.

Siden i fjor høst er markedet for brukte biler fullstendig endret, beretter NRK.

Elbilene som i fjor ble solgt noen dager etter at annonsen ble lagt ut, tar nå halvannen måned å selge. For fossilbiler, er trenden motsatt.

Bruktbilforhandler Espen Regevik i Mandal bekrefter utviklingen:

– Jeg har daglig kontakt med folk med elektriske millionbiler fra Porsche og Mercedes, som vil handle seg til en billigere bil. De vil ha bensin-  eller dieselbiler, eller billigere elbiler, sier Regevik.

Han legger til:

– Mange vil kvitte seg med sine elektriske millionbiler, sier bilforhandler Espen Regevik i Mandal.

Han støttes av en representant for Finn.no:

–Vi ser at markedet for elbiler begynner å mettes, sier Terje Dahlgren, forretningsutvikler i Finn.no

Synkende interesse for elbiler

Aftenposten skriver at det etter to år der folk har stått i kø for å kjøpe elbiler, er interessen nå langt mindre.

På Kaia i Drammen og på Lierstranda står det 13.000 nye biler, mange uten kjøpere. Dette er stort sett elbiler, da det ei all hovedsak er det som nå importeres av forhandlerne.

Også i bruktmarkedet er det nå et stort tilbud av biler, hele markedet har bremset opp.

Både i 2021 og 2022 ble det solgt flere nye biler enn noen gang siden 1986, året da Norge la om den økonomiske politikken etter mange år med høy inflasjon.

Men i år har nybilsalget nærmest stoppet, særlig for de dyrere bilene.

Store rabatter i nybilmarkedet gjør at brukte elbiler faller i verdi

Tesla sendte sjokk inn i nybilmarkedet i januar i år da de satte ned prisen på modellene Y og Model 3 med inntil 120.000 kroner, forteller Aftenposten.

Priskuttet rammer også prisen på brukte elektriske biler. De har falt siden i fjor høst, viser tall fra finn.no. Prisfallet kan både skyldes at bilene selges billigere, samt at folk i større grad kjøper billigere biler enn i fjor.

For også i bruktmarkedet går elbilsalget nå tregere, ifølge en analyse NRK innhentet fra finn.no sist uke (se tabeller). Tallene er tidligere omtalt i hos bransjenettstedet Bilnytt.no og hos motor.no.

– Etter to år med oversalg av biler, selges nå biler det tidligere har vært årelang ventetid på med store rabatter. Det gjør at det er for mange elbiler på tilbud i forhold til kjøpere, sier Atle Tuverud, sjefredaktør i bransjenettstedet Bilnytt.

Kontrast til Stortingets elbil-mål

Politikerne på Stortinget vil at alle nye personbiler skal gå på strøm fra 2025. Men publikum vil noe helt annet.

Dyre elbiler er vanskelige å få solgt, folk vil ha rimeligere fossilbiler:

– Det som har skjedd er at bensin- og dieselbilene har byttet plass med elbilene. Det er de som nå selges raskest, sier Terje Dahlgren i Finn.no.

Dette er ikke bare et norsk fenomen, les også:

Volkswagen-ansatt: – Kundene har en sterk motvilje mot elbiler

Sommerlesning! Bestill i dag:

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.