Nye elbiler i Drammen bilhavn. Foto: Ole Berg-Rusten / NTBi

I 2025 skal alle nye biler i Norge være utslippsfrie. Det tror verken elbileierne eller befolkningen er mulig, viser en meningsmåling fra NAF.

Som et ledd i det såkalte grønne skiftet har politikerne her i landet bestemt at alle nye biler som selges fra 2025, skal være utslippsfrie.

Det skal da være slutt på alt som heter nye bensin- og dieselbiler, ifølge denne politikerskapte visjonen.

NTB melder om saken.

Men etter hvert som året 2025 nærmer seg, blir det stadig mer uklart hvordan dette målet skal kunne realiseres.

Det er rett og slett ikke så mange andre enn politikerne selv som tror på dette, og deres forståelse av markedet og befolkningens virkelighet viser seg stadig å være begrenset. Noen vil si helt fraværende.

For de aller fleste andre fremstår denne grønne drømmen som nettopp drømmerier, fjernt fra realitetenes verden.

Hele 89 prosent av 1310 spurte i NAFs elbilmonitor svarer at de ikke tror regjeringen når målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025.

Heller ikke elbileierne tror at dette målet blir nådd. De kjenner per i dag virkeligheten for elbilene på kroppen, blant annet i form av det ladetilbudet som finnes, og hva det ellers innebærer å ha elbil i Norge.

Blant elbileierne er det 88 prosent som svarer nei, mot 89 prosent i hele befolkningen.

Blant faktorene som nevnes av NAF som mulige årsaker, er antydninger om kutt i elbilfordelene.

Andre åpenbare grunner til at folk er skeptiske til «elbilvisjonen» er den nevnte mangelen på ladekapasitet, elbilenes rekkeviddeproblemer, utfordringer knyttet til elbiler og norsk vinterklima, samt erfaringer som er gjort med levetid og verditap på slike biler. Se også artikkel under.

En grunnleggende forutsetning for at det skal selges massevis av nye elbiler, er selvsagt at publikum vil ha dem og ønsker å bruke pluss minus en halv million kroner på en slik bil.

Man må rett og slett ha et ønske om å bytte ut sin per i dag velfungerende bensin- eller dieselbil med en elbil. Eller man må bestemme seg for at det er mer praktisk og gunstig å kjøpe ny elbil enn en nyere brukt bensin- eller dieselbil.

Per i dag er det altfor mange som mener at et slikt valg er lite fristende.

I 2023 var 82,4 prosent av de solgte nybilene elektriske, mens kun 3,7 prosent gikk på bensin eller diesel.

Men av den totale bilparken er godt over 80 prosent fortsatt bensin- og dieselbiler, og dette er i stor grad biler som ennå har mange år igjen på veiene. Levetiden for bensin- og dieselbiler er gjerne 15–20 år, iblant mer, iblant mindre.

Det er ikke planlagt noe forbud mot å bruke eksisterende bensin- og dieselbiler. Annenhåndsverdien på velholdte slike kan komme til å gå til værs når det ikke lenger finnes nye å få kjøpt og folk ikke ønsker elbil.

Les også: 

Uforholdsmessig kraftig verditap på brukte elbiler

 

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.