Sakset/Fra hofta


Leder og nestleder i MGD, Une Bastholm og Arild Hermstad. Foto: Heiko Junge / NTB. 

Det er ikke noe nytt at MDG har pekt seg ut bilen til sin fiende nr. 1, hårfint foran kjøtt. Nå foreslår partiet nye, drastisk grep i sin krig mot bilen. Spørsmålet er hva de kan klare å presse gjennom.

MDG ønsker fortgang i det å ta fra nordmenn muligheten til å kjøre bensin- og dieselbil. Ifølge TV2 går nå partiet inn for stans i alt salg av fossildrevne biler fra 2023, det vil si om kun drøye to år fra nå.

TV2 har skrevet om saken:

«Stortinget har satt som mål om at samtlige nybiler som selges her i landet skal være nullutslippsbiler innen 2025.

Dit er det fortsatt en god vei å gå. I oktober utgjorde nullutslippsbilene 60,8 prosent av nybil-salget.»

Men 2025 er ikke raskt nok for MDG, ifølge TV2:.

«Vil forby salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2023 – NAF advarer.»

Målet med tiltaket er uansett det samme, enten det kommer i 2023 eller 2025, nemlig å redusere utslippene av CO2 fra biltrafikk. Dette tror man skal bidra til å redde verden fra en påstått klimakrise.

Norges andel av de menneskeskapte (antropogene) CO2-utslippene er på ca. 50 millioner tonn (ca. 0,5% av den globale totalen). Norsk veitrafikks andel er på ca. 8 millioner tonn (ca. 0,04% av den globale totalen).

Skulle man lykkes med helt å eliminere alle utslipp fra norsk veitrafikk, inkludert laste- og tungtransport, har det dermed et potensial til å redusere jordas menneskeskapte utslipp med 0,04 %. I de fleste sammenhenger er 0,04 prosent «lik null». Fjerner man noe som er «lik null», blir rimeligvis også effekten «lik null».

Slike resonnementer ser ikke ut til å gjøre inntrykk på norske politikere og aktivister, i den grad de overhodet er kjent med tallene.

Litt mer tall: Per 2019 er det ifølge SSB ca. 3,3 millioner person-, vare- og lastebiler på norske veier.

Av disse er det ca. 260 000 elbiler, godt under ti prosent av totalen. Men allerede med denne beskjedne andelen opplever mange elbileiere til dels uholdbare kapasitetsproblemer med hensyn til ladestasjoner rundt omkring. Ladekø og kaos er vanlig.

At man fra 2023 (eller 2025) og i løpet av noen år derfra skal fase hele den norske bilparken på mer enn 3,3 millioner kjøretøy over på elektriske ladestasjoner, er selvsagt helt urealistisk. Selv i MDG forstår man nok det.

Dette er bare én av mange så å si uløselige utfordringer med en total overgang til elbiler. I praksis snakker vi om en situasjon der det blir mangel på anvendelige biler her i landet, både til persontransport og ikke minst til varetransport. Et slikt konsept vil bety store problemer for alle de nordmenn som er avhengige av bil i både i jobb og privat.

Ifølge TV2 er NAF blant dem som reagerer på MDGs utspill om stans i salg av fossilbiler fra 2023.

«– Vi advarer mot et forbud mot å selge nye dieselbiler. Det er unødvendig og misforstått miljøpolitikk, sier Camilla Ryste», kommunikasjonssjef i NAF.

NAF våger imidlertid ikke være kritisk til selve målsetningen om å fase ut fossilbiler. Man er kun usikker på om dette er rett vei til målet. (Kommunikasjonssjefen i NAF har bakgrunn fra Arbeiderpartiet, og før det Aftenposten og VG).

NAF virker å være mest opptatt av det som har med avgifter å gjøre:

«Bilavgifter har en lang og vond tradisjon hos norske politikere, og et forbud mot salg av tradisjonelle biler vil medføre et inntektsbortfall på 40 milliarder kroner for staten, forteller Ryste i NAF til TV2 – og legger til:

«– Derfor frykter vi at et forbud mot bensin- og dieselbiler vil åpne portene for massive kjøpsavgifter på elbilen. Resultatet for forbrukerne er at det blir langt dyrere å skaffe seg en ny og mer trafikksikker bil», sier Ryste.

Det er uansett lite sannsynlig at MDG vil oppnå gjennomslag for ideen om stans i fossilbilsalget i 2023. Blant annet vil det stadig voksende Senterpartiet være ytterst vriene å få med på noe som i praksis vil lamme samferdsel og kommunikasjon i distriktene.

Senterpartiet kan fra neste høst havne i en parlamentarisk rolle der de kan blokkere det meste av slike distrikts- og transportfiendtlige påfunn.

Dermed kan Sp fort bli det partiet norske bilister må sette sin lit til, fremfor eksempelvis et stadig mer lyseblå-grønt Høyre og et for tiden noe svekket FrP. Heller ikke Arbeiderpartiet har trolig råd til å miste enda flere bilkjørende velgere rundt om i landet.

 

De beste julegavene finner du hos Document! 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Kjøp Asle Tojes siste bok her! Vi pakker og sender for deg hvis du skriver «julegave» i meldingsfeltet.


Vi setter stor pris på ditt bidrag til vårt arbeid!