Foto: Gorm Kallestad / NTB

Andelen som vil velge elbil som sin neste bil øker. Men Naf mener at økningen burde ha vært større, mange vil fortsatt ha en annen type bil.

Det bedrives en massiv kampanje for å få nordmenn til å velge elbil. Dette ser ut til å gi resultater.

NTB melder om at 47 prosent av de spurte i årets utgave av Trafikkbarometeret, som Norstat har laget for Naf, sier at  deres neste bil skal være en elbil.

Da undersøkelsen ble undersøkt forrige gang, i 2021, var andelen 43 prosent. I 2017 var andelen 30 prosent.

Denne økningen er en naturlig følge av sterk påvirkning fra flere hold.

*Fra myndighetene lokkes det med lavere avgifter og andre fordeler. Mediene og diverse politisk orienterte grupperinger snakker i store bokstaver om elbil som det eneste rette, og det eneste moralske.

*Såkalte biljournalister omtaler nå kun elbiler, og som regel uten særlig kritiske vinklinger. De har redefinert sin journalistikk til å være elbilaktivisme.

*Bilbransjen selv har lagt seg på kne for å etterkomme dette påtrykket, og lager nå reklame så å si bare for elbiler. De later som om det ikke finnes noe annet. De er opptatt av å imøtekomme myndighetene, ikke kundene.

*Og kanskje  viktigst av alt, myndighetene har uttrykt et mål om at det fra 2025 ikke lenger skal være lovlig å selge nye bensin- og dieselbiler her i landet.

Dette siste er enda ikke vedtatt, og nyere undersøkelser viser et voksende flertall mot en slik lov (71 prosent sier nei, per våren 2023. Denne nei-trenden er økende). Enda flere forbud faller ikke i nordmenns smak.

 Naf er skuffet   

Selv om andelen som oppgir at de vil velge elbil er økende, er ikke Naf fornøyd. De mener andelen burde vært enda høyere.

For Naf er det å fremme elbil alle sammenhenger blitt en hovedoppgave for organisasjonen. En del medlemmer vil oppleve dette som underlig. Tradisjonelt har Naf hatt som formål å fremme trafikantenes (primært bilistenes) sak, og ikke å være talerør for myndigheter og aktivistgrupper slik de nå er.

– Med stadig bedre utvalg av biler og enklere lading, hadde vi forventet en større økning fra 2021 til i år, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.

Han advarer mot å øke avgiftene på elbil ytterligere, da dette kan forsinke den utviklingen Naf og andre elbilaktivister ønsker seg.

Markedet for bensin- og dieselbiler vil ikke dø 

Andelen som er uenige i at deres neste bil skal være elbil er altså i år på 22 prosent, mot 24 prosent i 2021. Her bør det tas høyde for publikums innebygde tilbøyelighet til å avgi svar man opplever som er ønsket og «riktige» i slike undersøkelser. Det betyr at andelen som faktisk kommer til å kjøpe noe annet enn elbiler, trolig kan være høyere.

Uansett er det ca. en fjerdedel som vil velge bensin- og dieselbiler, til tross for massiv elbil-påvirkning. Dette utgjør en stor del av markedet, og man kan spørre seg hvor fornuftig det er av bilbransjen å nærmest overse disse.

Med et salg på pluss/minus 100.000 nye personbiler i Norge årlig, er det altså mulig å selge ca. 25.000 nye bensin- og dieselbiler.

I praksis fører bilbransjens neglisjering av bensin- og dieselbilene til at det mer enn noensinne finnes et svært levende bruktmarked for slike biler.

Blir det et forbud mot salg av nybiler som ikke er elektriske, vil bruktmarkedet antagelig ta helt av, og alt som kan rulle og gå av bensin- og dieselbiler kan få en helt ny vår.

Det er ikke alle nordmenn som vil la sitt bilvalg dikteres av politiske bedrevitere. Spesielt mange steder rundt om i Distrikts-Norge er elbiler upraktiske og lite ettertraktede.

Les også: 

Bilbransjen møter veggen: Det hoper seg opp med usolgte biler

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.