Nye biler i Drammen havn. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Etter fire måneder med nedgang i salget av nye biler viser tallene for mai et oppsving med hele 15,65 prosent sammenlignet med mai i fjor.

Årets fire første måneder viste en nedgang på 10,5 prosent sammenlignet med samme periode i 2022, skriver TV 2.

Men i mai snudde pilen oppover, og salget økte kraftig  (15,65 prosent) i forhold til samme måned i 2022. Det ga et tiltrengt løft for bilbransjen.

En stor andel av dem som kjøpte seg ny bil i mai, valgte elbil. Myndighetenes vedvarende press i den retning gir resultater.

– Andelen er på 81 prosent for mai, og 83 prosent så langt i år, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Han tror likevel at oppsvinget blir midlertidig, fordi mange nordmenn fremdeles har en stram økonomi.

Høye strømpriser, renteøkninger og generell inflasjon gjør sitt med kjøpekraften og lysten til å bla opp pluss minus en halv million kroner for en ny bil.

– Jeg tror det kan bli vanskelig fremover også, fordi det ser ikke ut som at det blir noen bedring i økonomien til folk flest. Dette spiller direkte inn på om man har mulighet til å bruke penger på ny bil eller ei, sier han.

Solberg Thorsen forventer at man for 2023 vil ende på 120.000–130.000 nye personbiler. Det er på linje med prognosen til Bilimportørenes Landsforening, som forventer et nybilsalg på om lag 120.000 biler og en el-andel på cirka 90 prosent.

Men det er verdt å notere at denne utviklingen kun gjelder nybilsalget. Det er et stort og dynamisk marked for nyere og eldre bruktbiler, der mange kjøper bil til lavere priser enn det nye biler koster.

I bruktmarkedet er det bensin- og dieselbiler som dominerer. Mange kjøper en fullt brukbar bil til under kr 50.000. For unge med nytt førerkort er dette fremdeles en nærliggende løsning.

Til tross for at det meste av biljournalistikk, annonsering osv. i dag handler om elbiler, består den samlede bilparken i Norge av klart flest bensin- og dieselbiler.

Elbilene utgjør kun ca. 21 prosent av totalen. Den generelt lange levetiden på biler i dag (i hvert fall for bensin- og dieselbiler), vil innebære at det kommer til å ta nokså lang tid før trafikken domineres av elbiler.

Les også: 

New York Times fremstiller Norge som elbilenes paradis

Velkommen til møte!

NY BOK! Bestill fra Document forlag:

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Bestill også:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.