En elbil står parkert ved en ladestasjon i Berlin den 5. desember 2022. Foto: Michael Sohn / AP / NTB.

Elbiler utgjorde kun 11,9 prosent av salget av nye biler i Tyskland i mars, mens den tilsvarende andelen i desember i fjor var 22,6 prosent.

Det går frem av salgstall fra den føderale transportetaten KBA som er omtalt i Die Welt.

Andelen nye elbiler sank over nyttår til 10,5 prosent da subsidiene av elbiler ble redusert, men tyskernes etter­spørsel etter elbiler forblir lav til tross for at forhandlere tilbyr rabatter som kompenserer for bortfallet av subsidiene, skriver den tyske avisen.

Situasjonen har ført til stor usikkerhet i hele bransjen, konstaterer analytiker Constantin Gall hos Ernst & Young (EY).

«Lite vil skjer på elbilmarkedet i år. Vi forventer at salget i beste fall blir på samme nivå som i fjor», sier Gall. Fabrikantene vil revurdere sine investeringer i elektrisk mobilitet og satse mer penger på videreutvikling av forbrenningsmotoren, mener han.

Elbilsalget i Tyskland har altså stagnert, og situasjonen er heller ikke rosenrød for resten av bransjen: Det totale nybilsalget i januar var 6,2 prosent lavere enn i januar 2023.

Bensinbiler har i øyeblikket den største markedsandelen med 37,8 prosent av nybilsalget, mens andelen for hybrider og dieselbiler er henholdsvis 31,5 prosent og 18,3 prosent, opplyser Die Welt.

Samtidig øker usikkerheten om EUs vedtatte forbud om salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035, et forbud som stadig færre tror blir virkelighet.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.