Foto: Jens Meyer / AP / NTB.

Bortfall av subsidier på nye elbiler i Tyskland ved nyttår har redusert elbil­salget fra desember 2023 til januar 2024 fra 54.654 til 22.474, en nedgang på hele 59 prosent – mer enn en halvering.

Det viser offisielle tall over nyregistrerte biler som er offentliggjort i det tyske bilmagasinet 24Auto.

Det er normalt at bilsalget er lavere i januar enn i desember, men en analyse av tallene viser at også elbilenes andel av de nye bilene er redusert med over halvparten.

Det amerikanske bilmagasinet Carscoops har offentliggjort en oversikt over nyregistrerte biler i Tyskland etter kategori:

Oversikten viser at 54.654 av 241.883 nybiler var elektriske i desember, mens de tilsvarende tallene for januar var 22.474 av 213.554. Det betyr at elbilenes andel er sunket fra 22,6 prosent til 10,5 prosent over nyttår.

Salget av bensin- og dieseldrevne biler er samtidig økt med drøyt ni prosent, og de nye dieselbilene har nå gått forbi elbilene i antall. Salget av gassdrevne biler (LPG) har økt med hele 43,9 prosent.

Den tyske bilindustriens interessegruppe Verband der Automobilindustrie (VdA) forventer at elbilsalget i hele 2024 vil bli redusert med ca. 14 prosent sammenlignet med 2023, skriver 24Auto.

Det viser seg at mange tyskere ikke er rede til å bytte til elbiler. Det er omtrent 40 prosent som kan tenke seg å bytte til elbil en eller annen gang i fremtiden, men få av dem vil gjøre det raskt, og halvparten vil vente i minst fem år, går det frem av en spørreundersøkelse gjennomført av Deutsche Automobil Treuhand (DAT), som er spesialist på analyser av bilbransjen.

Grunnene som oftest oppgis for ikke å skaffe seg elbil, er begrenset rekkevidde, høy innkjøpspris og utilstrekkelig infrastruktur. Brukthandlere klager også over elbiler, til dels på grunn av det store verditapet.

Bortfall av subsidier er ikke eneste grunn til nedgang i elbilsalget, sier en analytiker til Wall Street Journal:

“The weak economy, high financing costs and considerable geopolitical tensions are leading to a reluctance to buy on the part of both private individuals and companies,” said Constantin Gall, managing partner and Head of Mobility at EY for western European markets.

2024 blir sannsynligvis et vanskelig år for bilindustrien, konkluderer Gall.

Raset i det tyske elbilsalget er i liten grad fremhevet i de største tyske mediene, men er nevnt hos nyhetsmagasinet Focus. I Italia er saken omtalt i landets to største aviser, Corriere della Sera og La Repubblica.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.