Autobahn rett sør for Schleswig i Tyskland. Foto: Halvard Alvik / NTB

I Tyskland er elbilene mer eller mindre fraværende, og andelen øker svært sakte. Salget av bensin forsetter å stige, mens dieselsalget stagnerer.

Tyskland er Europas største bilmarked, og et viktig barometer for trendene på bilfronten. I så måte vil mange mene at det ikke ser spesielt lovende ut for det elbil-salget en del politikere, journalister og diverse aktivister er svært opptatt av.

For tyske bilister er generelt lite interessert i elbiler. Selv etter mange år med iherdig påvirkningsarbeid fra politikere og medier, er andelen elbiler kun to prosent.

Det har heller ikke hjulpet nevneverdig på elbilsalget at mange av de store bilprodusentene har erklært at de skal gå helt over til å lage elbiler om få år. (Dette er for øvrig et løfte de etter hvert har begynt å gå bort fra igjen, se artikkel under).

Nå kan NTB melde at bensinforbruket i Tyskland økte i også fjor,  for tredje år på rad. Forbruket endte på 17,3 millioner tonn, viser tall fra myndighetene.

Økningen fra året før var på 416.000 tonn eller rundt 2,4 prosent. Siden koronaåret 2020 har bensinforbruket økt med nesten 1,1 millioner tonn, ifølge statistikk fra etaten for næring og eksportkontroll.

Før pandemien var trenden nedadgående, og vi skal ikke lenger tilbake enn 2010 for å finne et bensinforbruk på 19,6 millioner tonn.

At det selges mindre bensin enn for 14 år siden, har sammenheng med at det tross alt er solgt en del elbiler i landet, samt  at en viss andel hybridbiler på veiene også spiller inn.

I alt var det ved utgangen av fjoråret ca. 1,4 millioner elbiler i Tyskland, noe som altså utgjør kun to prosent av totalen i dette store bilmarkedet.

Det tyske miljødirektoratet mener det økte bensinforbruket de senere år kan skyldes økt kjørelengde.

Lettere kjøretøy tilbakela flere kilometer til sammen i 2022 enn i 2023, ifølge tall fra det statlige veiforskningsinstituttet. Den samlede distansen er fortsatt mindre enn i 2019, det siste året før pandemien.

En tendens i retning av at folk kjører lenger med sine biler, er også noe som gjør det mindre attraktivt å gå over til elbiler, med den rekkevidde- og ladeproblematikken det innebærer.

Svake markedsprognoser for elbilene.

Det er lite som tyder på at det snart skal komme et markant skifte i retning av elbiler i Tyskland. Tvert imot er bransjefolk nokså pessimistiske i så måte, kan Elbil24 melde.

– Etterspørselen etter elektriske kjøretøy i Tyskland i 2024 ser ikke bra ut, sier leder Jan Burgard i bilkonsulentfirmaet Berylls Strategy Advisors til Bloomberg.

– Det øvre segmentet i elbilmarkedet er nesten mettet, og det er lite til salgs i det lavere segmentet, forklarer Burgard.

Dieselsalget fortsetter imidlertid å gå ned.

Det har vært stramme tider i tysk økonomi. Og dieselforbruket er mye mer følsomt for svingninger i økonomien enn det bensinforbruket er, noe som henger sammen med at dieselforbruket preges av lastebil- og trailertrafikk.

En overgang fra diesel som følge av lokale kjøreforbud og reduserte økonomiske fordeler ved å velge diesel kan også føre til økt bensinforbruk, sier forskningsinstituttet Ifo.

Bilistorganisasjonen ADAC påpeker at det nå er flere biler med bensinmotor (inkludert hybridbiler) enn dieselbiler på tyske veier.

Den tyske bilindustrien får naturlig nok med seg utviklingen, og er i ferd med å justere sine planer om å kutte ut produksjon av bensin- og dieselbiler.

De innser at det kan bli vanskelig for denne store industrien å leve av kun å produsere elbiler som bare få tyskere i dag etterspør.

 Les også: 

Også Audi snur: Bremser elbil-satsningen

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.