Fra en produksjonslinje for elbiler av merket Ford Explorer i Köln den 4. juni 2024. Foto: Rolf Vennenbernd / DPA via AP / NTB.

Salget av nye elbiler i Tyskland gikk ned med ca. 30 prosent i mai sammen­lignet med mai 2023. Salget av elbiler i Tyskland stagnerer, konstaterer Frankfurter Allgemeine. Etter­spørsel­en er lav til tross for nye elbil­modell­er og avslag i prisene, skriver den tyske avisen.

Som i april ble det i mai nyregistrert rundt 29.700 biler med ren batteri­drift, kunngjorde veitrafikk­myndigheten Kraftfahrt-Bundesamt i Flensburg onsdag. Dette var nesten 31 prosent færre enn for ett år siden, da det fortsatt var subsidier fra staten og produsentene til kjøp.

Ifølge konsulent­selskapet EY holder både folk og bedrifter igjen på innkjøpene på grunn av svakere økonomi.

Samtidig øker etter­spørselen etter biler med forbrennings­motor:

Andelen biler med bensin- eller diesel­motor økte noe i mai sammen­lignet med samme måned i fjor. 38 prosent av de nye bilene var bensin­biler, 19 prosent diesel­biler, 30 prosent hybrider med kombinert forbrennings- og elmotor og i underkant av 13 prosent var rene batteri­elektriske biler.

100.000 usolgte elbiler står for tiden parkert utenfor tyske fabrikker, skriver italienske autoblog. Usolgte kinesiske elbiler av fabrikatet BYD skal ha dessuten hopet seg opp på havnen i Bremen.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.