Etter salgsfesten på nye biler i 2023, er det vanskelig å begripe at det er krisetider for Europas bilprodusenter og selgere. Det var jo bonanza her i Norge! Denne krisen begynte imidlertid ikke med at salget av batteribiler har stoppet opp i 2024. Krisen startet egentlig i 2015 da Parisavtalen ble vedtatt, og politikerne begynte å overkjøre markedskreftene, tvinge EUs bilfabrikker til å produsere batteribiler, og gi folk subsidier for å kjøpe dem. Vestlige politikere har skapt et horribelt tiår for bilbransjen.

Det fleste har allerede glemt «diseljukset» i 2016 som ble forårsaket av helt urimelige, politiske utslippskrav. Glemt er også  at i 2022 sto bilbransjen midt i en annen, vedvarende krise: Pandemi, dele-leveringskrise, chipmangel og prisøkninger gjorde at folk måtte vente opptil 1,5 år for å få nybilen. I tillegg skapte nedstengningen kaos i bilfabrikkene, på havnene og transportsektoren.

Så gikk Russland til fullskala invasjon, og Ukraina var ikke bare en viktig kornleverandør, de var også leverandør av viktige deler til tysk bilindustri: Det skapte enda større bilmangel, og bare en båt med kinaproduserte Tesla-biler reddet bilsalget i Norge i første kvartal. Og nå i 2024 kom altså  salgssvikten på batteribiler forårsaket av en hel bukett av problemer som blomstrer samtidig.

Politikerne lovte at folk ville kjøpe

Etterspørselen etter elbiler synker i flere deler av Europa. Carup.se melder at det står 100.000 usolgte elbiler lageret på parkeringsplasser ved fabrikker, i varehus og i havner i Tyskland. Bakgrunnen for problemet er den brå slutten på elbiltilskuddet som ble kuttet i desember i fjor.

Statistikk fra forbundsstatistikkontoret viser at tysk bileksport økte kraftig i fjor til 786.000 biler, til en verdi av 36 milliarder euro. Det er en økning på 58 prosent. Hver fjerde nye bil solgt til utlandet fra Tyskland var en batteribil. Totalt produserte tysk bilindustri 970.000 elbiler i 2023 med eksportandelen på rundt 80 prosent. Men det hjelper ikke når markedet i Europa svikter, og enda verre: Kina angriper med storimport.

Fulle havner

Importerte kjøretøy fra Kina hoper seg opp i europeiske havner, og gjør dem om til «parkeringsplasser». Årsakene er sammensatt: Kinas bilprodusenter er støttet av myndighetene, og produsenter som BYD, Great Wall, Chery og SAIC har gjort enorme eksportfremstøt mot Europa for å holde sine fabrikker i Kina i gang. Europas apetitt på batteribiler har virket umettelig etter Teslas suksess, og for å utnytte regionens appetitt på elbiler ruller kineserne ut alt de har av markedsmuskler. Det er derfor vi får «showroom» for biler du aldri har hørt om i byens dyreste lokaler.

Både batteribiler, plug-in-hybrider og hydrogenkjøretøyer har vært storselgere i Belgia, Storbritannia, Tyskland og Nederland takket være klimapolitikken. I tillegg er globalistene som styrer EU sterkt imot proteksjonisme og tollmurer, og har derfor ikke gjort noen ting for å verne sin egen bilindustri fra lavkostland-konkurransen  til tross for forholdene arbeiderne jobber under i slike land. I 2023 var Kinas bileksport 58 prosent høyere enn året før, og nye ukjente bilmerker strømmet inn på markedet.

Som ikke det var nok har bilindustrien slitt med underkapasitet på biltransport-skip, og når Rødehavet ikke lenger er en trygg skipsrute må man ta den lange veien rundt Afrika.  Alt dette er en «perfekt storm» som er skapt av inkompetente politikere som har vært ute av stand til analysere samfunnsutviklingen, samt forstå ringvirkningene av subisidie-monsteret de selv har skapt. Resultatet er at kinesiske bilprodusenter bruker europeiske havner som lagerplass for usolgte biler, og bransjen er nå så turbulent at selv ledestjernen Tesla sliter.

Også Tesla har stor lagerbeholdning

Tesla har stort sett solgt hver eneste bil de kunne bygge, men også denne giganten møter veggen: Etterhvert som konkurransen øker har enorme priskutt vært oppskriften for å holde salget oppe, og det har spredd seg til alle bilmerker som nå konkurrerer om hvem som kan selge med størst tap. Det særnorske batteribil-markedet fungerer nemlig som showroom for verdens batteribilindustri, og det er helt avgjørende at det ikke feiler. Uten Norge som glansbilde står både både bilbransjen og klimapolitikerne uten suksesser som viser at overgangen vekk fra drivstoffbiler er grei skuring.
De enorme priskuttene satte fart på salget, men det hjelper ikke lenger: Første kvartal 2024 rapporterte Tesla at de produserte 433.371 biler, men av disse ble bare 386.810 solgt. Tesla står altså med 46 561 usolgte kjøretøyer, og hvor står de lagret? Satellittbilder viser at bilene står lagret rundt  Teslas Texas Gigafactory, og stadig flere hoper seg opp.  Tesla reduserer også  produksjonen ved sin største fabrikk  i Shanghai med 20 prosent, og skal kutte ti prosent av sine ansatte wordwide.  Årsaken er naturligvis at markedet aldri har etterspurt noen overgang til batteribiler. Det er et politisk påfunn. 
Viktig å se på proporsjonene i tallene
At Tesla selger hele 386.810 biler vil kanskje overrask noen, men i forhold til det store bildet er Tesla fortsatt en relativt liten bilprodusent som har vært tidlig ute i et nisjemarked, og hatt mange år med dårlig økonomi til tross for store subsidier fra kvotehandel-markedet. Toyota alene produserer rundt 10 millioner kjøretøy årlig. I 2023 ble det solgt 75,3 millioner biler i verden,  og det politiske klimapresset har gjort at 14 millioner av disse var batterikjøretøy. Det er mye, men klimamålene fordrer at alle biler som selges skal være «utslippsfrie»
Batteribiler er imidlertid tyngre, dyrere og fordrer langt mer kostbare mineraler og kjemi i produksjonen enn drivstoffbiler, og har lavere grad av resirkulering. De fleste land vil aldri klare å utvikle en lade-infrastuktur, dessuten har batteribiler kortere levetid, noe som innebærer økt utskiftning av bilparken, og derfor økt bilsalg. Klimamålene skaper altså en forbruksfest og enorm økning av verdens ressursbruk – altså det stikk motsatte av «grønt skrifte «. Vi ser samme naturfientlige utvikling i byggingen av sol- og vindkraft-industri.
Spørsmålet er naturligvis om salget av batteribiler vil ta seg opp igjen? Kanskje – hvis batteriene blir bedre og subsidiene større. Mye tider på at markedet så langt er ganske mettet, og nettopp derfor snur alle bilprodusenter og sier de vil satse videre på forbrenningsmotorer.  For bil er bil, og folk må få kjøpe bilen de trenger – ikke den politikere bestemmer.
Det var Øst-Tyskland og Trabant det.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også