Etter salgsfesten på nye biler i 2023, er det vanskelig å begripe at det er krisetider for Europas bilprodusenter og selgere. Det var jo bonanza her i Norge! Denne krisen begynte imidlertid ikke med at salget av batteribiler har stoppet opp i 2024. Krisen startet egentlig i 2015 da Parisavtalen ble vedtatt, og politikerne begynte å overkjøre markedskreftene, tvinge EUs bilfabrikker til å produsere batteribiler, og gi folk subsidier for å kjøpe dem. Vestlige politikere har skapt et horribelt tiår for bilbransjen.
Det fleste har allerede glemt «diseljukset» i 2016 som ble forårsaket av helt urimelige, politiske utslippskrav. Glemt er også at i 2022 sto bilbransjen midt i en annen, vedvarende krise: Pandemi, dele-leveringskrise, chipmangel og prisøkninger gjorde at folk måtte vente opptil 1,5 år for å få nybilen. I tillegg skapte nedstengningen kaos i bilfabrikkene, på havnene og transportsektoren.
Så gikk Russland til fullskala invasjon, og Ukraina var ikke bare en viktig kornleverandør, de var også leverandør av viktige deler til tysk bilindustri: Det skapte enda større bilmangel, og bare en båt med kinaproduserte Tesla-biler reddet bilsalget i Norge i første kvartal. Og nå i 2024 kom altså salgssvikten på batteribiler forårsaket av en hel bukett av problemer som blomstrer samtidig.
Politikerne lovte at folk ville kjøpe
Etterspørselen etter elbiler synker i flere deler av Europa. Carup.se melder at det står 100.000 usolgte elbiler lageret på parkeringsplasser ved fabrikker, i varehus og i havner i Tyskland. Bakgrunnen for problemet er den brå slutten på elbiltilskuddet som ble kuttet i desember i fjor.
Statistikk fra forbundsstatistikkontoret viser at tysk bileksport økte kraftig i fjor til 786.000 biler, til en verdi av 36 milliarder euro. Det er en økning på 58 prosent. Hver fjerde nye bil solgt til utlandet fra Tyskland var en batteribil. Totalt produserte tysk bilindustri 970.000 elbiler i 2023 med eksportandelen på rundt 80 prosent. Men det hjelper ikke når markedet i Europa svikter, og enda verre: Kina angriper med storimport.
Fulle havner
Importerte kjøretøy fra Kina hoper seg opp i europeiske havner, og gjør dem om til «parkeringsplasser». Årsakene er sammensatt: Kinas bilprodusenter er støttet av myndighetene, og produsenter som BYD, Great Wall, Chery og SAIC har gjort enorme eksportfremstøt mot Europa for å holde sine fabrikker i Kina i gang. Europas apetitt på batteribiler har virket umettelig etter Teslas suksess, og for å utnytte regionens appetitt på elbiler ruller kineserne ut alt de har av markedsmuskler. Det er derfor vi får «showroom» for biler du aldri har hørt om i byens dyreste lokaler.
Både batteribiler, plug-in-hybrider og hydrogenkjøretøyer har vært storselgere i Belgia, Storbritannia, Tyskland og Nederland takket være klimapolitikken. I tillegg er globalistene som styrer EU sterkt imot proteksjonisme og tollmurer, og har derfor ikke gjort noen ting for å verne sin egen bilindustri fra lavkostland-konkurransen til tross for forholdene arbeiderne jobber under i slike land. I 2023 var Kinas bileksport 58 prosent høyere enn året før, og nye ukjente bilmerker strømmet inn på markedet.
Som ikke det var nok har bilindustrien slitt med underkapasitet på biltransport-skip, og når Rødehavet ikke lenger er en trygg skipsrute må man ta den lange veien rundt Afrika. Alt dette er en «perfekt storm» som er skapt av inkompetente politikere som har vært ute av stand til analysere samfunnsutviklingen, samt forstå ringvirkningene av subisidie-monsteret de selv har skapt. Resultatet er at kinesiske bilprodusenter bruker europeiske havner som lagerplass for usolgte biler, og bransjen er nå så turbulent at selv ledestjernen Tesla sliter.
Også Tesla har stor lagerbeholdning
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!