Volkswagen vil ikke lenger selge bensin- og dieselbiler i Norge fra 1. januar. Regjeringen har varslet stans i salg av fossilbiler i 2025, men vedtaket kan bli omgjort. Etter at strømmen ble dyr går det ut på ett om man kjører elbil eller fossilbil. Da gjør avstanden utslaget og folk går tilbake til fossilbiler.

Det samme skjer i USA. Det er derfor høyst tvilsomt om det blir noe fossilforbud. Men Volkswagen peiler seg inn på myndighetene fremfor kundene. Dét kan bli dyrt.

Fra nyttår skal Volkswagen slutte å selge biler som går på diesel og bensin i Norge.

– Som et siste farvel til fossile biler blir den siste Volkswagen Golf satt i bestilling mot slutten av året, sier Ulf Tore Hekneby, direktør for Norges Volkswagen-importør Møller, i en pressemelding.

Det er blitt solgt 1,1 millioner personbiler fra Volkswagen i Norge, og de siste årene har bilprodusenten introdusert mange elektriske modeller.

– Elbilutviklingen har fram til nå vært en formidabel suksess. Det skyldes nok både at nordmenn ønsker seg klimavennlige løsninger, et bredt utvalg elbiler i alle segmenter, men også politikernes vilje til å gi gode insentiver, sier Hekneby.

I september var den elektriske Volkswagen-modellen ID. 4 den nest mest solgte bilen i Norge.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.