Det er ikke gjort i en håndvending å skifte ut Europas enorme bilpark med elbiler. Foto fra tysk Autobahn: Peter Steffen/dpa via AP.

Det er for tiden mye snakk om elbiler. Men på veiene er det mest bensin- og dieselbiler, både i Norge og andre land. Fossilbilene blir ikke borte med det første, sier leder i bilindustrien.

Norske biljournalister snakker stort sett bare om elbiler. Men dette gir et fordreid inntrykk av virkeligheten i trafikken. På veien er det bensin- og dieselbiler som dominerer, og disse står fortsatt for ca. halvparten av nybilsalget. Totalt utgjør elbiler kun noe over 10 prosent av bilparken her i landet, ifølge SSB.

Fra bilbransjen i Europa slås det fast at fossildrevne biler vil være viktige i lang tid fremover. Satsningen på elbiler kontra fossilbiler varierer fra produsent til produsent.

ABC Nyheter har omtalt denne saken, som først ble publisert på Broom.no.

I et eksklusivt intervju med Audis toppsjef, Markus Duesmann, har vi fått anledning til å blant annet diskutere de videre elbilplanene, skrives det.

Men vi fikk også sneket inn et spørsmål vi vet mange bilentusiaster i Norge lurer på: Hva skjer med diesel- og bensinmotorene de neste årene?

Volvo har for eksempel sagt at de bare skal lage utslippsfrie biler fra 2030.

Duesmann kommer med en klar melding rundt akkurat det:

– Vi er ikke like desperate. Vi ser at fossile motorer fortsatt har mye bra med seg, sier han.

Han understreker altså at de fossile motorene skal være her en god stund fremover:

– Vi kommer til å bruke dem et godt stykke inn i 2030-årene. Husk at det finnes flere markeder som ikke er rustet til å gå over til elbiler. Det mangler både infrastruktur og tilgang til nok strøm.

Nettopp tilstrekkelig stor ladekapasitet for elbiler er en uløst utfordring i samtlige land. Lite tyder på at dette kan la seg løse med enkle håndgrep og innenfor de tidsrammer til dels virkelighetsfjerne politikere ser for seg i sine planer om «grønt skifte». Det er mildt sagt urealistisk.

I «store billand» i Europa, som Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Storbritannia vil det innebære nesten ubegripelige investeringer å tilby et tilstrekkelig tilbud av elbilstasjoner langs uendelige motorveier. Her ferdes millioner av biler daglig, ofte på svært lange strekninger av gangen. I enda større grad enn i Norge er bilen fremkomstmiddel nr. 1 i disse landene.

I tillegg vil «elektrifisering» av bilparken i Europa kreve en enorm tilgang på elektrisk kraft. Det vil rett og slett være vanskelig å skaffe nok, ikke minst med tanke på at det samtidig planlegges å fjerne fossilbasert energiproduksjon.

Duesmann ønsker å ha et tilbud også for de som setter pris bensin- og dieselmotorer.

– Vi har enkelte kundegrupper som elsker fossilbiler – og en moderne dieselmotor er fortsatt en veldig god teknologi, sier Audi-sjefen.

Noen av kundene som elsker fossilbiler, er nok de som kjøper de mest sportslige modellene til Audi. De som har S og RS i navnet – og selvsagt superbilen R8, skriver Broom.

Noe av det eierne setter pris på med disse bilene, er buldrende bensinmotorer, gjerne med fem, seks eller åtte sylindre. Audi R8 byr til og med på ti!

På direkte spørsmål fra Broom om hva som skjer med disse bilene, svarer Duesmann slik:

– Bensinmotoren skal leve videre. For eksempel blir får neste generasjon av både RS 4 og RS 6 bensinmotor.

Norske politikeres erklæringer om at det skal være slutt på fossilbiler innen få år, synes å være tatt fullstendig ut av luften.

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.