Nye elektriske Audi-modeller utstilt i Stockholm. Foto: Pontus Lundahl / TT / Kod 10050

Etter å ha gått høyt ut med ambisjoner om full overgang til elbiler, velger nå bilprodusenten Audi å sette bremsene på. De satser i stedet videre på bensin og diesel.

Det elektriske skiftet i bilbransjen har gått fort. Politikere og aktivister har presset på, og industrien har diltet lydig etter. En rekke bilprodusenter har derfor gått ut og satt sluttdato for biler med forbrenningsmotor. Blant dem er Audi.

TV2 Broom skriver om saken.

Det er bare snaut tre år siden Audi annonserte at de fra 2026 utelukkende kommer til å presentere nye biler med helelektrisk drift.

Men dette viste seg snart å være en lite vellykket satsning, og alarmklokkene begynte å ringe hos ledelsen hos Audi. Slik det også har gjort hos blant annet Mercedes, se artikkel under.

Nå snur Audi. De skroter rett og slett den ambisiøse elbil-satsningen, beretter TV 2 Broom.

Svikt i etterspørselen

Hovedårsaken er at etterspørselen etter elektriske biler er lavere enn det produsenten hadde håpet på.

Dette er ikke noe folk rundt om i Europa står i kø for å kjøpe.

Det handler igjen om at elbiler, i nær sagt alle markeder, er vesentlig dyrere enn sammenlignbare biler med forbrenningsmotor.

I tillegg kommer velkjente problemer knyttet til rekkevidde, ladestasjoner osv. Dette er ikke blitt borte.

Svært høye utviklingskostnader, økt konkurranse og den økonomiske situasjonen verden står i er også viktige faktorer – som gjør at Audi snur.

Trosser politisk press. Satser videre på bensin og diesel

I stedet for å lansere en rekke elbiler tett etter hverandre, har Audis toppsjef Gernot Döllner uttalt at de vil spre disse over tid. Det melder Bloomberg.

Samtidig skal Audi igjen satse på nye modeller med forbrenningsmotor, samt ladbare hybrider.

– Vi gir merkevaren en robust posisjonering for de kommende årene med en helt ny generasjon forbrenningsmotor-modeller og plug-in hybrider, bekrefter toppsjefen i en tidligere pressemelding.

Döllner legger til at Audi også vil ha fokus på «våre banebrytende elbiler».

Kutter flere modeller i Norge

Fra 1. januar i år kuttet Audi i Norge salget av flere modeller med forbrenningsmotor.

Nå er det slutt for både A3, A6 og A8/S8.

Eller sagt med andre ord: Samtlige modeller med forbrenningsmotor kuttes, med ett unntak. RS-modellene får leve videre.

Nå er det disse modellene med forbrenningsmotor Audi vil tilby i Norge:

RS 3, RS 4, RS 6, RS Q3, RS Q8.

Spørsmålet er om ikke Audi i Norge snart må følge etter hovedkontoret i Tyskland, og innse at elbiler ikke ble den totale suksessen man en stund trodde.

Audi er for øvrig ikke alene om å snu i elbil-spørsmålet. Nylig annonserte også Mercedes at de skyver på planene om å bli et helelektrisk merke.

Les også: 

Mercedes snur: Satser videre på bensin og diesel

 

 

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.