Ford Motor sa fredag at de ville redusere produksjonen av sin helelektriske pickup-modell F-150 Lightning, ettersom etterspørselen etter elektriske kjøretøy har dalt i USA.

Nyheten kommer bare noen måneder etter at Ford annonserte at de ville tredoble produksjonen og rulle ut 150.000 elektriske pickuper årlig.

Bilprodusentene i Detroit taper penger og protesterer Biden-administrasjonens forslag om strengere utslippsregler og målet om at 67 prosent av alle nye kjøretøy i 2032 er elbiler.

Norsk elbilforening skrev i august at elbillandet Norge er viktig for Ford:

– Produksjonsdirektør ved Ford Motor Company, Debbie Manzano, sier at denne milepælen er et resultat av mye og hard jobbing:

– Vi ser frem til å få disse F-150 Lightning pickupene ut til kundene, fra USA og hele veien til Norge.

Kunngjøringen er det siste tegnet på avtagende etterspørsel etter elektriske pickuper, skriver New York Post. I oktober utsatte General Motors åpningen av en elbilfabrikk og skrotet planen om å bygge 400 000 elbiler innen midten av 2024.

Ford fortalte leverandørene i desember at de planla å produsere rundt 1600 Lightning-modeller per uke fra januar, omtrent halvparten av de 3200 den tidligere hadde planlagt.

Ford solgte 24 165 el-pickuper i fjor i USA, en økning på 55 % i forhold til 2022. Det er likevel ikke store tall da det ble solgt 750 000 F-150-pickuper i USA samme år.

Bilprodusenten ser fortsatt vekst i det globale EV-salget i 2024, men forventer at det blir mindre enn antatt.

AT.no skrev i november at det kom inn over 1000 søknader om å få kjøpe en av de 500 nye elektriske pickupene fra Ford i Norge.

1400 arbeidere vil bli påvirket av Fords nye strategi, noen vil flytte til andre fabrikker mens andre vil dra nytte av sluttpakker og pensjonsprogram. På fabrikken i Dearborn, Michigan, vil de skape nesten 900 arbeidsplasser for å øke produksjonen av gassdrevne Bronco-SUV-er og Ranger-pickuper.

Produksjonskuttet kommer på et tidspunkt da bilprodusentene i Detroit protesterer Biden-administrasjonens forslag om strengere utslippsregler som vil resultere i at 67 prosent av alle nye kjøretøy i 2032 er elbiler.

Det hvite hus truet med veto i desember da republikanere i Representantenes hus stemte for å hindre miljøverndirektoratet – Environmental Protection Agency – å gå videre med de planlagte utslippsreglene for kjøretøy.

Donald Trump har lovet å reversere Biden-administrasjonens regler for elektriske kjøretøy, hvis han vinner valget.

I oktober annonserte Ford at de leverte 36 000 elektriske kjøretøy til forhandlere i tredje kvartal, men tapte svimlende 36 000 dollar per bil.

Money talks – og det lønner seg ikke for bilprodusenter å satse stort på elbiler.

Bilprodusentene i USA skjerper heller fokuset mot hybridbiler, skriver NYP til slutt, da amerikanere ser ut til å foretrekke kombinasjonen av elektrisk motor og forbrenningsmotor.

Problemet med elektriske biler i kulden har skapt overskrifter over hele USA de siste to ukene.

I Canada har de også problemer som vi ser i denne videoen som viser elbiler forlatt i veikanten. Den gamle vitsen om Ford er mer aktuell i dag:

Hva står Ford for?

Found On Road Dead.

Les også: 

Tesla ladestasjoner i Chicago har blitt til bilkirkegårder – Document

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.