«Ford Model e», avdelingen som står for produksjon og salg av elbiler rapporterte et tap på 1,3 milliarder dollar i 2024, noe som tilsvarer 132 000 dollar per solgte elektriske kjøretøy. Ford forventer at de vil tape 5 milliarder dollar på elbiler i år – over 55 milliarder norske kroner.

Ford Motor Company tapte mer enn hundre tusen dollar for hvert elektriske kjøretøy som det solgte i løpet av første kvartal i 2024, skriver Daily Signal.

– Ford rapporterte et tap på 1.3 milliarder dollar, noe som tilsvarer et tap på 132 000 per solgte elektriske kjøretøy i løpet av årets tre første måneder, rapporterer CNN.

Selskapet solgte 10.000 elbiler i det første kvartalet i 2024, en nedgang på 20 prosent i salgsvolumet, og på grunn av lav etterspørsel etter elektriske kjøretøy i hele bransjen, ble det tvunget til å kutte prisene.

Ford sa at de forventer at de vil tape 5 milliarder dollar på elektriske kjøretøy i år, som tilsvarer over 55 milliarder norske kroner i dagens valuta. I fjor tapte bilprodusenten 4,7 milliarder dollar. De legger mye av skylden på priskutt i hele elbilbransjen.

Amerikanerne vil ikke ha elbiler på nivåer Bidens klimahysteri krever, skrev forretningsmannen Andrew Puzder på X:

– Fords elbil-tap i første kvartal steg til 1.3 milliarder dollar – latterlige 132,000 dollar per solgte EV. All Fords fortjeneste kom fra salg av kjøretøy med forbrenningsmotor. Kollektivistisk politikk ødelegger velstand.

Selskapet kunngjorde tidligere denne måneden at de utsatte produksjonen av to nye modeller, og at de i stedet vil fokusere på å lage flere hybridbiler ettersom forbrukernes etterspørsel etter elektriske biler fortsetter å stupe, skriver Daily Signal.

Forbrukerne har jevnlig klaget over de høye prisene på elbiler, kvaliteten og påliteligheten, mangelen på ladestasjoner, tiden det tar å lade dem, hvor upraktiske de kan være, og problemene de opplever med bilene under kalde værforhold.

Selskapet taper ikke bare penger på hver solgte elbil, ettersom forskning og utvikling av nye generasjoner elbiler fortsatt koster hundrevis av millioner dollar per år, skriver Techspot.

Denver Gazette skriver at Ford Pro-avdelingen, som primært selger bensinbiler, rapporterte et overskudd på 3 milliarder dollar. Ford Blue-avdelingen omsatte for 21 milliarder dollar, men dette var faktisk en nedgang på 13 prosent. Til sammen ble Fords samlede overskudd på 1,3 milliarder dollar – en femtedel mindre enn året før.

I hele USA kjøpte forbrukerne 352.390 elektriske biler i løpet av første kvartal og av disse var bare 10.000 Ford-modeller.

Toyota ser ut til å dominere markedet etter å ha solgt 50 prosent av elbilene som ble kjøpt i mars, skriver Gazette. Omtrent 36,6 prosent av det totale salget i første kvartal besto av elbiler, en økning på 74 prosent.

Elektriske lastebiler er enda dummere enn elektriske biler

Kjøp «Europas underlige død» her.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.