En Tesla på veien. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau NTB

Nyere, brukte elbiler kan miste opptil halvparten av verdien på tre år, et verdifall over 40 prosent høyere enn for bensinbiler, ifølge en undersøkelse.

Det kan være mange grunner til å kjøpe seg en ny elbil.

Men høy bruktverdi er neppe en av dem, om man skal tro en undersøkelse fra Auto Trader.

Undersøkelsen viser at viser at en elbil kjøpt ny, mister betydelig verdi i løpet av kort tid, vesentlig mer enn  eksempelvis bensinbiler.

Den gode nyheten er at de lave driftskostnadene består også når bilen er noen år gammel.

Finansavisen skriver om saken.

Ny tall fra Auto Trader viser at elektriske biler faktisk taper så mye som opptil halvparten av verdien etter bare tre år, noe som langt overstiger verdifallet til konvensjonelle biler.

The Telegraph skrev først om dette.

Auto Trader er Storbritannias største bilmarked, og her har man konkludert med at elbilsjåfører står overfor det man kaller «uholdbare nivåer av verdifall» på sine biler.

I en forskningsrapport fra selskapet kommer det frem at prisene på brukte elbiler har falt 23 prosent det bare det siste året.

40 prosent høyere verdifall

Ifølge Auto Trader vil en elbil som ble kjøpt for 50.000 pund i år (665.000 norske kroner), trolig tape seg med ca. forvente å miste 24.000 pund (320.000 norske kroner) i verdi i løpet av de neste tre årene.

For bensinbiler er det tilsvarende verdifallet på 17.000 pund. Det innebærer at prisfallet på elbiler er over 40 prosent høyere enn for bensinbiler.

Det som taler til fordel for de brukte elbilene, er at de i gjennomsnitt blir solgt fem dager fortere enn bensinbiler. Det kan antagelig ses som en funksjon av at brukte elbiler, med et slikt verditap bak seg, oppfattes som et godt kjøp i markedet.

Taperne er dermed de som kjøpte elbilene nye.

– Prisene forblir uholdbart lave

Auto Trader advarer om at «gjenstående verdier av elektriske biler forblir uholdbart lave» i lang tid.

De mener at prisen på brukte elbiler vil komme under ytterligere press i år etter hvert som leasingkontrakter opphører, og elbilprodusenter senker prisene på de nye bilene, skriver The Telegraph.

«Med over 800.000 nye elektriske biler registrert mellom 2020 og 2023, vil tilførselen til bruktbilmarkedet bare øke i 2024, og hvis etterspørselen ikke holder tritt, kan elektriske biler falle i verdi enda mer, noe som underminerer tilliten hos både forbrukere og forhandlere,» skriver Auto Trader i forskningsrapporten, basert på tall fra bilmarkedet i Storbritannia.

I tillegg er det også ventet en bølge av nokså billige kinesiske elbiler, som vil legge ytterligere prispress på markedet.

Innen 2030 forventer Auto Trader at én av seks elbiler solgt i Storbritannia vil bli produsert av kinesiske selskaper.

Les også: 

Hertz selger tusenvis av elbiler, kjøper bensin­drevne i stedet

Støtt Document:

 

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.