Illustrasjonsfoto: Thomas Traasdahl/Ritzau NTB

I mange land i Europa er det nå et kraftig prisfall for brukte elbiler. Det er vanskeligere enn på lenge å selge nyere, brukte elbiler.

I senere tid er det gjentatte ganger rapportert om en markant endring i elbil-markedet i Europa. Der folk før sto i kø for å kjøpe slike biler, er det nå heller kø for å selge dem.

Salget av nye elbiler har bremset opp i flere store markeder i Europa, melder TV2 Broom.

Store produsenter som Audi og Mercedes legger sine mest ambisiøse planer om elbilsatsning på is, noe Document har omtalt nylig, se artikkel under.

Generell økonomisk nedgangstid og svekket kjøpekraft er noe av forklaringen som oppgis.

Mange kjøpere har rett og slett satt seg på gjerdet for å se an utviklingen fremover. Man holder på pengene sine, og beholder den gamle bilen som gjerne er en bensin- eller dieselmodell.

Elbilsalget går dermed tregere, til tross for politikernes mange oppfordringer om at alle må kjøpe seg nettopp elbil. Den type retorikk gir ikke lenger like godt hjem.

Samtidig ses det et kraftig prisfall for brukte elbiler i mange bilmarkeder. Det er blitt vesentlig tyngre å selge nyere, brukte elbiler. Man må virkelig gå hardt ned i pris for å finne kjøpere.

Dystre rapporter fra bransjehold

«Kollaps i prisene på brukte elbiler», skriver bransje-nettstedet BilNytt.no. De har blant annet snakket med Atle Lassegård som står bak Norsk Autoformidling, et selskap som driver med både import og eksport av bruktbiler til og fra Norge.

– Det tyske markedet for brukte elbiler har kollapset. Tyske bilforhandlerne vet ikke hva de skal gjøre med brukte elbiler. Det betyr prisreduksjon på 20  til 30 prosent bare de siste ukene – og på enkelte modeller enda mer, sier Lassegård, til BilNytt.no.

I Tyskland viser statistikken at flere populære bruktbiler har falt nesten 30 prosent i verdi det siste året.

Verst går det ut over Audi e-tron som er ned 29,8 prosent, tett etterfulgt av populære og mye solgte modeller som Tesla Model 3 på 29,5 og Hyundai Ioniq med nedgang på 28,6 prosent.

Det er heller ikke lystige tall for småbilen Renault Zoe (minus 26,5 prosent) eller luksusbilen Mercedes EQS som er ned 26,4 prosent. Alt dette har altså skjedd i løpet av bare 12 måneder.

Det er en oppsiktsvekkende dipp i markedet, og vitner om endringer i forbrukernes holdninger.

Usikkert fremover 

En slik prisnedgang skaper naturlig nok stor usikkerhet i markedet – og blant nybilkjøperne.  Det bidrar i seg selv til å dempe kjøpelysten.

Store aktører som leasing- og leiebilselskaper skal ifølge Bilnytt.no kreve at produsentene bidrar til å dekke inn tapene de får på grunn av nedgangen.

Men saken har også en annen side, ifølge TV 2 Broom:

For norske bilkjøpere kan dette faktisk være gode nyheter. Svak kronekurs har de siste årene ført til minimal bruktbilimport. Men når bilene brått blir mye billigere i markeder som Tyskland, kan det igjen bli fristende å kjøpe nyere brukte biler for eksempel i Tyskland.

Flere importbiler betyr også at det blir mer å velge mellom for de som ønsker seg en brukt elbil.

Her skal det allerede være biler på vei inn til landet. De mest attraktive kommer fra merker som Volkswagen, Kia, Hyundai og Toyota. Her er det gjerne snakk om biler som er maks to-tre år gamle og som har begrenset kjørelengde.

Men en økende import av nyere brukte elbiler fra Europa, kan igjen gjøre det enda vanskeligere for norske elbileiere å få gode priser for elbilene de kjøpte dyrt for et år eller to siden.

Les også: 

Også Audi snur: Bremser elbil-satsningen

Bestill gode bøker fra Document i dag:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.