Elbil under lading. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Bensin- og dieselbiler har gjerne hatt en levetid på minst 15-20 år på norske veier før de skrotes. Elbilene kan forsvinne langt raskere, noe som kan koste eierne dyrt.

Batteripakken utgjør en stor del av kostnaden når det produseres elbiler. Det gjør at batteriprodusentene har stort press på seg for å få ned prisen på batteriene.

Dette er et nokså avgjørende punkt i den overgangen til elektriske biler mange ivrer for.

TV2 Broom skriver om saken.

Et spørsmål mange stiller seg, er hvordan det vil stå til med batteripakken på en brukt elbil?

Er batteriet mer eller mindre utslitt, kan det fort bli svært dyrt å sette inn en ny. Kanskje vil det rett og slett ikke lønne seg å bytte batteri, noe som kan føre til at nesten nye elbiler kan bli kondemnert. Eller skrotet, som man sier.

I Norge er man vant til at en bil er på veien i 15-20 år, ofte enda lenger. Denne levetiden kan bli drastisk redusert, dersom batteripakkene er for kostbare å skifte ut. Da oppstår en helt ny bruk- og- kast-praksis for biler.

Det vil i så fall reise spørsmål om hele miljøargumentasjonen omkring elbiler.

– Skifte av komplett batteripakke kan på enkelte biler koster nærmere en halv million kroner, i ekstreme tilfeller over. Da er det ikke vanskelig å skjønne at veien til kondemnering har blitt kortere. De fleste forsikringsselskapene har endret grensen for kondemnering til 80 prosent på nyere biler, slik at de skal unngå at flotte biler blir skrotet. Likevel er en del av disse ekstreme prisene blitt en utfordring, også for forsikringsbransjen, sier Arne Voll som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Trist og uakseptabelt

Voll peker på at det fra nyttår kom en viktig endring som kan gjøre at flere biler blir kondemnert etter relativt kort tid på veien:

– Da innførte regjeringen moms på batteripakken til elbiler. Dette kommer i tillegg til svært høye priser i utgangspunktet. De fleste har sikkert fått med seg at nye elbiler har fått moms over et viss beløp i tillegg til vektavgift. For noen bilmerker utgjør dette en god del, mens litt rimeligere biler slipper billigere unna. Det er også godt kjent at nyere biler er stappfulle av teknologi, som gjør det mer kostbart å reparere eller en må skifte en del som slutter å fungere. Batterier med momspåslag kommer på toppen av dette, sier Voll.

Han legger til:

– Vi i Gjensidige synes det er trist og uakseptabelt at «strøkne» biler med kun et par år på veien blir kondemnert. Noe vi tror vil bli et økende problem fremover.

Må prøve å finne rimeligere løsninger

Hvis batteriet på en elbil slutter å fungere optimalt, er dette en kostnad bileier må ta opp med forhandler, hvis bilen er innenfor garanti. I verste fall må vedkommende dekke den selv. Da blir det naturligvis en avveining om bilen er verdt det, og en ikke spesielt gammel bil kan gå til skroting.

Voll understreker  at bransjen har fokus på å finne rimeligere løsninger:

– Noen ganger er det mulig å finne brukte deler, herav også brukte batteripakker. I tillegg kan man i enkelte tilfeller skifte ut deler av bilbatteriet, noe som gjør bytte og reparasjon billigere.

Dyre batterier også på billige biler

Voll påpeker at prisen på elbilbatterier varierer sterkt fra merke til merke.

– Absolutt. Det er viktig å poengtere at noen bilmerker kan ha svært dyre batteripakker, men de kan også ha modeller som kommer rimeligere ut. Enkeltpriser kan variere veldig fra bilmerke til bilmerke og fra modell til modell. Vi ser også at prisene kan variere stort over tid. Det ikke slik at billigere elbiler slipper rimeligere unna. For selv batteripakkene til en elbil med utsalgspris på 350.000 kroner, kan komme på over 200.000 kroner. Det er viktig å sjekke markedet grundig. Spesielt om en som privatperson må ta kostnaden selv, avslutter Arne Voll.

Dette kan en ny batteripakke koste:

*Volvo XC40 2021-modell. Komplett batteri fra 214.000 kroner.

*Audi e-rron 2021-modell – 554.000 kroner komplett. Her kan batteriet åpnes og celler byttes ut, noe som kan gjøre det vesentlig rimeligere.

*Nissan Leaf 2021-modell – Fra 72.000 kroner komplett.

*Hyundai Kona 2020-modell – Batteripakker fra 363.000 kroner.

*Mercedes-Benz EQC 2021-modell – 387.000 kroner.

*Xpeng G3 2021-modell – 313.000 kroner.

Kilde: Gjensidige. Prisene er hentet fra DBS, et takstsystem som bl.a. benyttes av verksteder. Moms og arbeidspenger kommer i tillegg.

Les også: 

Faktisk.no: Nei, 80-90 prosent av bilparken er ikke elektrisk

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.