Sakset/Fra hofta

Elbil lades opp i Bjørvika, Barcode. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

Aftenposten har gått i bresjen for å spre klimahysteri og feilinformasjon i samfunnet, og serverer nesten daglig fiktive rapporter om is som smelter, isbjørner som dør, og «tegn» på menneskeskapt global oppvarming som er i ferd med å skape ragnarok. Men de serverer også absurde artikler om hvordan «klimatiltak» er i ferd med å redde både kloden og menneskeheten – helt frakoblet virkeligheten.

Som alltid er det klimaets yppersteprest Ole Mathismoen som får raljere fritt uten filter eller forbehold. Nå sist med overskriften «Norges rekordstore andel elbiler gir store CO2-kutt i hele verden».  Også i denne artikkelen har Mathismoen en forsker å trekke opp av tryllehatten, som brukes til å bevise at Klimaeffekten av norsk elbilsatsing er faktisk svært stor, ikke minst utenfor Norges grenser.  Men som alltid med klima-nyheter, er det en bille under barken: Det skjer ikke nå, slik overskriften gir inntrykk av. Det VIL skje, frem mot 2050. Kanskje?

Det er forskningsleder Sverre Alvik i DNV GL, som  sier det store elbil-salget i Norge har bidratt til å presse ned prisen på batterier og elbiler over hele verden. Det har ført til større salg i andre land enn det ville vært uten den norske innsatsen, noe som forsåvidt er sant‘ish. Elbiler er nemlig nær usalgbare i resten av verden, hvor under 1 prosent av bilene er elbiler.

Usosial politikk

Strømmen er for dyr, avstandene for store, hastighetene for høye, fossilbiler er for billige, det finnes ikke lade-infrastruktur, og dagens batteriteknologi er rett og slett for dårlig. Innføringen av elbiler er prematur med dagens batterier. Å bytte ut 15 kilo diesel, med 350 kilo batteri, er rett og slett ikke særlig smart.

I Norge har imidlertid regjeringen malt seg inn i et hjørne med rause støtteordninger, samt fritak fra moms, avgifter og samtlige bidrag til felleskassa. Det har skapt en høyst lokal bonanza på elektriske luksusbiler, og ingen land i verden har flere elbiler enn Norge. Denne usosiale politikken, er særlig omfavnet av venstresiden og grønne gærninger, som ellers hater privatbilen og rikfolk i luksusbiler, og er glødende opptatt av høyere bilavgifter, samt at alle bidrar til felleskassa. Da ser man hva klima-feberen gjør med hodet til folk.

Denne «norske oppskriften» er ikke mulig å kopiere i andre land, ettersom de har mye lavere bilavgifter, og dermed blir elbiler dyrere enn fossilbiler uansett. Og den uløselige floka har Europas bilindustri fått i fanget. De er pålagt et flåteutslipp, og dermed må de produsere store menger elbiler ingen vil ha, og det underminerer lønnsomheten, og truer hele Europas bilindustri. At politikere skal bestemme hva som skal produseres, og hva markedet skal kjøpe, er aldri en god oppskrift. Bare spør en forhenværende bilist fra DDR.

Alle disse problemene hopper Aftenposten bukk over, og leverer heller ren propaganda om hvordan Norge redder kloden gjennom å «satse grønt» og hevder frekt og freidig:

«De nye funnene er imidlertid ikke unike. Den samme trenden sees overalt hvor ny grønn teknologi tas i bruk. Kostnaden ved å bygge ut sol- og vindkraft har også falt kraftig de siste årene. Sverre Alvik sier det samme nå skjer med havvind, hvor norske myndigheter subsidierer utbyggingen. Den dagen det tas investeringsbeslutning for fullskala karbonfangst, vil det samme skje med den teknologien.»

Dette er altså en klimatypisk blanding av bestillingsforskning, ønsketenking og ren løgn. Større etterspørsel etter batterier og råvarer til batterier, vil ikke gjøre dem billigere og billigere. Det vil på sikt gjøre dem dyrere, akkurat som «elektrifiseringen» av Europa vil skape priseksplosjon på kobber og andre ressurser.

Selv om det blir «billigere» pr kW å bygge større og større anlegg, er sol-og vindkraft nøyaktig like lunefullt, ustabilt og uberegnelig som det var da vindkraft-svindelen oppsto på 80-tallet. Den ekstremt lave effektiviteten vil bare lønne seg hvis strømprisen blir astronomisk, og uansett kan aldri sol- og vindkraft erstatte stabile, kontrollerbare energikilder som vannkraft, atomkraft og fossilkraft. Hele det «grønne skiftet» er bygget på fantasier. Slike realiteter har skapt en vindkraft-kollaps i Tyskland,  som Mathismoen og hans klima-kumpaner aldri vil snakke om. Ei heller hva det koster samfunnet.

Og karbonfangst? Dette «industrieventyret» handler om å skrubbe ut et harmløst og ganske verdiløst produkt av industriprosesser til astronomisk kostnader.  Men man skal ikke selge produkter for å tjene noen penger. Neida, man skal i stedet begrave det i bakken til nok en astronomisk kostnad.  I hodet på klima-fanatikere som Mathismoen skal dette før eller senere «lønne seg», og utrolig nok har de fått politikere til å tro på det.

Men det er fordi politikere leser Aftenposten, i stedet for å lese fakta. Så dum er ikke du.

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


Kjøp bøker fra Document Forlags utsøkte utvalg her!

Finn flere titler på forlagssiden!