Akkurat som i Tyskland er bilproduksjon en bærebjelke i italiensk industrisektor, og det går like dårlig: I fjor falt produksjonsvolumet til Stellantis’ fabrikker i Italia med 37 prosent, og det har ikke blitt produsert færre personbiler i Italia siden 1956. Stellantis er verdens fjerde største bilprodusent, med store bilmerker som Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot, Alfa Romeo, Citroën, Chrysler, Jeep, Lancia, Maserati og amerikanerne Dodge og RAM, og nå roper alle aktørene alarm.
Det er NAF‘s medlemsblad Motor som siterer Automotive News: Ifølge Stellantis’ fagforening ble det totalt produsert 475.090 kjøretøy i Italia i 2024, mot hele 751.384 i 2023. Det er en nedgang på 46 prosent for hele bilmarkedet, mens produksjonen av lette nyttekjøretøy som varebiler falt med 17 prosent. Dette betyr naturligvis permitteringer, oppsigelser og stor bekymring for fremtiden, og det gjelder ikke bare Italia.
Først nå blir fagforeningene bekymret for hva klimapolitikken har skapt
Stellantis har fem personbilfabrikker i Italia og én fabrikk for nyttekjøretøy. Verst ut er konsernets Mirafiori-fabrikk i Torino, hvor man produserer nisjeproduktene Maserati GranTurismo og Levante, i tillegg til elektriske Fiat 500e, som har floppet. Her falt produksjonen med 70 prosent i fjor, mens Maserati-fabrikken i Modena gikk på en enda større smell, med nedgang på hele 79 prosent.
I Italia har konsernet i stor grad kunnet benytte seg av statlig finansierte permitteringsordninger, og ledelsen har lagt frem en plan for å øke produksjonen, men denne økningen er først forventet fra 2026 – hvis den overhodet virker. Det er nemlig lite trolig at en bedriftsledelse som aldri har forsøkt å stoppe EUs diktat om overgang til batteribiler, er realitetsorientert nok til å stoppe katastrofen de selv har vært med på å skape.
Et forutsigelig og uunngåelig salgs-sammenbrudd
Det står ikke så mye bedre til for fagforeningene i Italia: Som sosialister flest har de har varmt omfavnet klimapolitikken og forsvart den med nebb og klør. Nå som virkeligheten biter tilbake, sier fagforeningsleder Ferdinando Uliano til Automotive News at det er viktig å gjennomgå EUs mål for reduksjon av kjøretøyenes karbonutslipp, som trådte i kraft nå i 2025, og skal lede til at nybilmarkedet kun består av elbiler i 2035.
– Dette er en kamp for Europa. Enkeltland kan bare tape, sier han.
Siden jeg selv har 20 års fartstid fra reklamebransjen, hvor jeg blant annet hadde Toyota som kunde (og i tillegg er bilkyndig nok til å gjøre all service og reparasjoner på bilen min selv), anser jeg meg som litt over gjennomsnittet kunnskapsrik på bil og bilmarkedet. Det er med denne bakgrunnen jeg har advart i årevis om hva som vil skje med tysk og europeisk bilindustri hvis klimahysteriet fikk fortsette. Av en eller annen grunn så aldri de profesjonelle aktørene i EUs bilindustri det jeg anså som faglig åpenbart.
EU kan lovpålegge bilprodusenter å produsere batteribiler – men EU kan ikke tvinge publikum til å like, foretrekke og kjøpe dem. Det er ikke sånn et marked fungerer.
Dette er markedslærens ABC for blåruss
Det er publikum som bestemmer hva de vil kjøpe, basert på behov, personlige preferanser, økonomi, kvalitet og pris gjennom fri konkurranse. Og siden biler også er en kapitalvare, har annenhåndsverdi også alltid vært viktig for bilkjøpere. Batteribiler ser ut som en kapitalvare, men er heller en forbruksvare, bygget for å vare like lenge som batteriet varer. Derfor synker også annenhåndsverdien raskt – fordi folk flest ikke er veldig sugne på å kjøpe brukte batterier … av noen størrelse.
I tillegg er europeiske batteribiler hurtigutviklet i nye produksjonslinjer, noe som gir forutsigelig store kvalitetsproblemer. Det kommer i tillegg til at de er et mindreverdig produkt med lavere rekkevidde, lastekapasitet og toppfart, i tillegg til at de er mye dyrere å produsere. Man trenger ikke være rakettforsker for å spå at salget av elbiler ville svikte målsettingene. Det var uunngåelig.
Her ser jeg bort fra det ubetydelige og avgiftsstyrte bilmarkedet i Norge, hvor myndighetene alltid har kunnet kontrollere hva folk kjøper gjennom avgiftslettelser. Dette kan ikke andre EU-land. I stedet har de forsøkt å påvirke salget av elbiler med direkte subsidier, noe skattebetalerne har fått nok av.
Nok en gavepakke til Kina fra globalistene som styrer Europa
EUs direktiv om en overgang til batteribiler fra 2025 til 2035 har en annen farlig faktor jeg har advart mot i årevis: EU er styrt av globalister som helt siden 1980-tallet systematisk har angrepet egne land med avindustrialrisering til fordel for lavkostland i Østen. Vår siste batterifabrikk forsvant på 1990-tallet, og nå skal de samme globalistene plutselig gjøre oss til en batterikjempe? I think not.
Vestlig bilindustri har gjennom 80 år bygget opp en verdensledende bilproduksjon som bare Japan er i nærheten av å kunne matche når det gjelder effektivitet, kvalitet, utvalg, design, teknologi og trygghet for kundene. Men ved å tvinge igjennom en «elektrifisering» av bilparken, «nullstiller» EU-eliten hele bilmarkedet i Europa, og alle verdens land stiller plutselig likt for å tilby de beste og billigste batteribilene.
Kina satser på batteribier, men ikke fordi klima
Dette er nok en gavepakke til Kina, for ingen land i verden kan slå dem på lave kostnader – og derfor fosser det nå inn nye mandagsbiler og ukjente bilmerker fra Kina, som satser tungt på batteribiler innenriks. Ikke fordi diktaturet er opptatt av klimaet (slik norske aviser forteller deg), men for å spre den raskt økende samferdselen over på flere energikilder. Batteribiler kan nemlig gå på kullkraft. I tillegg kan batteribiler overvåkes og fjernstyres etter Kinas sosiale poengsystem. Derfor.
EUs bilindustri er altså angrepet fra to sider: Kinas mektige og statsstøttede gigantindustri og EUs klimahysteriske politikere. Situasjonen er mye, mye verre og farligere enn du får inntrykk av i media, for alle pynter på tallene og later som ting er under kontroll. Det er de ikke.
Og alt dette har ingenting med miljø eller klima å gjøre. Biler er konsum, og man redder ikke kloden med kjøpefest på nye, kortlivede luksusbiler. Det er ikke sånn virkeligheten fungerer.
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!
Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus. Du kan også kjøpe eboken her.