Sakset/Fra hofta

Boris Johnson hos Angela Merkel  21. augus 2019 i Berlin. Det er ingen tvil om at det er en konkurranse mellom de to. Hvordan det går med Boris og UK vil påvirke Merkels standing. Jens Knappe/DPA/Scanpix

Volkswagen og Daimler melder om nedgang og store problemer, på grunn av grønn politikk som pålegger industrien å utvikle biler som markedet ikke vil ha. Fra september 2018 til september 2019 falt det globale salget av elektriske biler med 28%. I USA var fallet på hele 33%. Politikerne uten teknisk kompetanse har begynt å bestemme teknologiens fremtid, og bilfabrikkene forstår ikke hvordan de skal kunne møte de nye kravene. Nå roper stadig flere varsko.

Tysk bilindustri ligger i verdenstoppen og er kanskje Europas viktigste industri. Denne industrien har i alle år fulgt politiske pålegg og innfall, og brukt hundrevis av milliarder på forsknings- og utviklingsarbeid, for å skape alltid mer miljøvennlige biler, men nå er det stopp. Så langt har alle pålegg vært gradvise strukturendringer som har vært svært kostbare, men likevel mulig fordi den har vært styrt av ingeniører, men fysikken setter grenser for hvor ren og effektiv en forbrenningsprosess faktisk kan bli.

Vedtaket om at det bare skal selges elektriske kjøretøy i fremtiden, er å forlange et fullstendig strukturbrudd, som innebærer helt nye produksjonslinjer, med helt nye materialer, råvarer og servicesystemer. Det skjønner ikke bilindustrien hvordan de skal klare, ettersom både investeringer, råvaretilgang og lønnsomhet er helt i det blå. Det blir i praksis å skape en helt ny industri, for produkter som politikere har bestemt skal produseres, men som markedet ikke vil ha.

Eller for å si det på en annen måte: Den tidligere DDR-damen Angela Merkel er i ferd med å innføre sosialistisk planøkonomi i Europa. Dette vil true hele Europas stabilitet, som om ikke innvandringen har kostet arbeiderklassen dyrt nok fra før.

Dramatisk fall i elbilsalget.

Sjefen for Bosch-konsernet, Volkmar Denner, sier at EU-kommisjonens plan om et «klimanøytralt» Europa i 2050 betyr slutten på forbrenningsmotoren slik vi kjenner den. Det betyr tap av tusenvis av jobber i bilindustrien, og for Bosch’ vedkommende betyr det eventuell oppsigelse av 3500 arbeidere. Krisen er allerede et faktum: 

Volkswagen og Daimler melder om nedgang og store problemer, og ikke bare i Tyskland: I Kina har salget av elektriske biler falt med 34,2 prosent fra fjoråret. I USA falt elbilsalget med med 33% fra 2018 til 2019, og globalt har salget av elbiler gått ned med 28% meldte bransjebladet Insideeves.com i oktober.

Mange jubler sikkert over at forbrenningsmotorer er vedtatt avviklet, og har sikkert ingenting imot at den «skitne» bilindustrien sliter i motvind. Da har man svært liten innsikt og forståelse for samfunnsøkonomi, teknologi og samfunnsansvar. Elbilsalget i Norge har nådd helt absurde høyder på grunn av moms- og avgiftsfrihet. Bilforhandlerne pumper ut smilende glansbildereklame om fremtiden og stadig nye elbilmodeller, og dermed er det lett for nordmenn å tro at overgangen til elbiler er en naturlig utvikling, og noe bilbransjen selv ønsker seg. Dette må jo være en suksess også internasjonalt? Det er feil.  Hva som skjer i lille Pottitt-Norge er helt likegyldig.

Politikere besatt av klimahysteri i stedet for realiteter

EU-politikernes pålegg om at bilindustrien skal produsere og selge en viss menge elbiler, ellers vanker det astronomiske bøter, er et gigantproblem for bilindustrien: Bøtene vil undergrave lønnsomheten – men det vil også produksjonsdiktatet, for det krever helt nye produksjonsmetoder på nye produksjonslinjer. Enda større er problemet at det ikke finnes noe marked for elbilen: De er for dyre å produsere, fungerer dårlig i høy fart, har for kort rekkevidde, ladingen tar for lang tid og er for utilgjengelig, og det finnes ikke noe stort marked for dem. Spørsmål rundt livslengde og verditap er også helt i det blå:  De «billige» luksusbilene nordmenn har omfavnet, kan fort vise seg å bli et pengesluk på lang sikt.

Den politiske eliten er fullstendig besatt av klimahysteri, uten å bry seg om de astronomiske kostnadene, hvem som betaler regningen, hva man får igjen for pengebruken, og uten stille et eneste kritisk spørsmål om jorden faktisk er truet av plantenæringen CO2. Dermed fattes teknologiske vedtak helt frakoblet virkeligheten, basert på kunnskapsløs grønn synsing – fra angivelig miljøvennlige lyspærer,  via håpløs storsatsing på biodrivstoff, til å vedta at dagens batteriteknologi kan erstatte fossil energi. Men for å erstatte 20 kilo diesel, trenger man 350 kilo batteri. Det finnes ikke noe «miljøvennlig» i det.

Grønn planøkonomi erstatter sunn økonomi.

Europa har blitt et kontinent styrt av inkompetente fjols med grønn planøknonomi:  Innen bare 30 år skal EU, som er totalt avhengig av å bruke olje, kull og gass for å holde samfunnsmaskineriet igang og sørge for mat og varme til sine innbyggere, bli såkalt «klimanøytralt» – en tvangstanke basert på moralisme, dommedagshysteri, bestillingsforskning, misbruk av vitenskap, og løsninger som ikke virker. For nå som vindkraft-boblen har kollapset i Tyskland, kan ingen lenger forklare hva som skal erstatte den fossile energien om få tiår. Og selvbedrag fører aldri til bedre samfunn.

Elbiler er sannsynligvis fremtiden siden de er «solid state» – men ikke med dagens batterier. Man kan ikke vedta fremtiden sånn. Den må skapes og utvikles i et naturlig tempo gjennom tilbud og etterspørsel. Å bryte denne reglen vil bare skape kostbart kaos.

 

Kjøp Sammenstøt mellom sivilisasjoner? her!