Kommentar

Tesla modell S 85 ved Raumabanen. Foto: Fiver, der Hellseher / Wikimedia Commons.

Er det riktig at folk som har råd til å kjøpe seg en flott ny, blytung, luksus-Tesla til en snau million, skal slippe å betale avgifter til fellesskapet? Er det riktig at næringslivets transportkjøretøyer og alle andre skal betale alle avgiftene, så elbil-rikingene slipper? Er det riktig at fattige barnefamilier skal skvises vekk fra veien med avgifter, så rikfolk skal få kjøre køfritt?

Det mener Erna Solberg. Det mener også Arbeiderpartiet, MdG og alle de andre partiene. Sånn går det når miljøhykleri og klimahysteri erstatter fornuft, anstendighet og ekte samferdselspolitikk. Bli forbanna!

Norge trenger ikke bompenger. Det er bullshit.

Av alle land i verden, er kanskje Norge det landet i verden som minst behov for å innføre bompenger. For det første vasser vi i oljepenger, som burde investeres i infrastruktur og veier i Norge i stedet for forretningsgater i London, siden pengene tross alt ikke tilhører staten eller politikerne. Oljepengene tilhører velgerne og bilbrukerne.

For det andre vasser staten allerede i bilrelaterte avgiftskroner, og det mer enn dekker nye veier fra Lindesnes til Nordkapp. For det tredje har Norge spredt bosetning og en liten befolkning i forhold til arealet, noe som gjør oss avhengige av bil – men også gjør at det påståtte forurensningsproblemet, som er hypet opp til katastrofale dimensjoner, i virkeligheten gjelder et lite område rundt Sinsenkrysset og Oslo sentrum, noen dager i året, og det plager bare noen få. Sånn stort sett. En by blir aldri som det reneste høyfjellet. Byer medfører noen ulemper. Det er reint nok nå! Lev med det eller flytt på landet.

Norge er ikke forurenset, og bilkjøring er ikke et problem. Bilen er en velsignelse.

Norge har ikke store trafikkproblemer. Vi har ikke store forurensingsproblemer. Norge er ingen klimaversting. Det er bare hersketeknikker, for nordmenn er blant de mest miljøvennlige folkeslagene i verden: Vi sorterer, plukker, sikrer og resirkulerer til vi blir blå av skam over egen utilstrekkelighet i dette landet – men det blir bare aldri bra nok, blir det vel?

Myten om den skitne, fæle, forurensende privatbilen, fulle av griste, norske natursvin som kaster plast i naturen, stappes ned i halsen på barn og voksne i samtlige media, så alle skal få dårlig samvittighet – og vet du hvorfor? Fordi folk med dårlig samvittighet betaler avgifter i stedet for å protestere. Hold kjeft og la oss melke deg for litt mer. Alltid litt mer. «Bla opp din forurensende dritt» sier politikerne som får dekket både bilbruk, flyreiser til klimatoppmøtene, og har garasjeplass på Rådhuset fordi«de trenger bilen i jobben». For en fordømt gjeng med hyklere. Vi ser hva dere holder på med, og begeret er fullt.

Norske elbiler skal redde hele kloden.

For å «oppnå våre klimamål», har Erna Solberg meldt Høyre ut av både konservatismen og fornuften, og snik-innmeldt hele partiet i Miljøpartiet de Gærne. Det er ingen betenkeligheter eller bremser lenger. Norge skal sløse seg til å bli best i klassen på et fiktivt «grønt skifte». Problemet er at det grønne skiftet er over i Norge: Vi har 100 % fornybar energiforsyning, lav befolkning og høy miljøbevissthet fra før. Nordmenn forurenser ikke, rydder opp, kaster ikke plast og bryr seg om naturen. Jeg er stolt av mine landsmenn. Statsministeren derimot – hun er misfornøyd. Nå skal alle tvinges over på liksomplast, elbiler og strøm. Det blir aldri bra nok!

Men elbiler redder ingenting. De er bare biler som alle andre biler. De bruker energi, lager like mye støy i fart, sliter veien mer enn lettere fossilbiler, tar akkurat like mye plass både i kø og på parkeringsplasser, og representerer en minst like stor ressursbruk for å produseres. I tillegg er batteriproduksjonen en skikkelig «klimaversting». (Hvis man er opptatt av sånt tøv.) Ingen vet heller om dagens elbiler vil ha like langt livsløp som fossilbilene: Etter 10 år er batterikraften redusert, og da må nye batterier produseres, noe som definitivt er hverken miljøvennlig eller ressursbesparende. Kanskje elbiler vil skrotes i større tempo enn fossilbiler, og dermed øke forbruket? Ingen vet og ingen bryr seg. Når alle roper «hallelujah», er det lite rom for kritiske røster eller tankevirksomhet. Som vi ser.

Klimapolitikk i stedet for samferdselspolitikk.

Denne ensrettede halleluja-stemningen gjør at Norge har vedtatt å kvitte seg med fossilbilene om få år, som eneste land i verden. Elbiler fungerer ikke i Tyskland, og fossilbiler selger som aldri før i Europa. USA gir blaffen i hele klimatøvet. Kina er fritatt for klimaforpliktelser, og der har alle lyst på fossilbil. Det samme gjelder India og Afrika. Ingen andre enn lille Norge har denne hypen, og den er skapt av særinteresser, fikse ideer, overmot, manglende edruelighet, og null forståelse for teknologi. Sånn går det når man erstatter klok politikk, men hysterisk klimapolitikk.

Og det er ikke rart norske politikere trenger mer og mer klimapenger, for det koster å være best i klassen for det fiktive «grønne skiftet» som noen få aktivister har fått alle til å tro på: All verdens bananrepublikker tar imot klimasubsidier fra dumme nordmenn, og kjøper privatjet så de kan komme seg til klimatoppmøter, hvor de korrupte regimene forlanger enda mer penger for å redde regnskogen, som så hugges ned for å tjene enda mer penger. Jobber det ikke voksne folk i styre og stell lenger i dette landet? Det ser ikke sånn ut.

Elbiler har sine ulemper

Til tross for at elbilen er vedtatt som fremtidens bil (av politikere som altså kan null niks om hverken teknologi eller bil), så har de noen store ulemper med dagens teknologi. Ikke for de som kjøper og kjører elbil naturligvis: De er gjerne like ukritisk frelst som Citroen-eiere var før i tiden, der de alltid sto havarert langs landeveien med et smil. At folk vil ha en bil som gir både rekkeviddeangst og ladeangst, får bli deres valg. Selv tanker jeg 1000 kilometer rekkevidde på 3 minutter, og har ikke tenkt å gå vekk fra det. Nei, dette må heller betraktes ut fra et samfunnsperspektiv:

Det første problemet er batteriene:

Elbilbatterier er dessverre er ganske primitive greier fortsatt: For å få samme rekkevidde som man får ut av 20 kilo diesel, må en Tesla slepe rundt på 350 kilo batteri. Ikke akkurat energieffektivt! Og det batteriet er fullt av stoffer som er minst like miljø-uvennlige som å produsere diesel, og smekkfullt av oksygen som skaper betydelig fare ved bilbranner. (Som jo sprer seg i flerkulturelle land, av helt uforståelige grunner) Batteriene er hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha elbil nå. Teknologien er rett og slett prematur og for dårlig:

Skal elbiler ta over verden, må batteriene bli minst tre ganger mer energitette per kilo, og kunne lades minst tre ganger så fort. Den batterirevolusjonen er vedtatt av politikere, men vedtak skaper ikke virkelighet. Uvitende politikere tror at elbilens renessanse skyldes ny batteriteknologi, men det er knapt en halvsannhet. Gjenoppvekkingen av elbilen skyldes ikke batteriene, men digitale elektromotorer. Hypereffektive børsteløse motorer fantes ikke for 30 år siden. Det er de som gjorde elbiler brukbare.

Det andre problemet er infrastrukturen:

Et samfunn med bare elbiler kan ikke ha bensinstasjoner plassert her og der langs landeveien, (eller «energistasjoner» vil det vel hete i fremtiden?). Køen ved «pumpene» vil bli altfor stor. En bensinstasjon med 10 pumper kan gi 120 fossilbiler 500 km rekkevidde i timen. (Gitt at hver bil bruker fem minutter) For å klare det samme på en time med dagens elbiler, ville man trenge minst 50 hurtigladere, og det blir en VELDIG stor stasjon… med behov for et atomkraftverk ved siden av. Så får man håpe strømmen ikke går.

Alternativet er å plassere ladestasjoner absolutt OVERALT langs landeveien og i byene. Det vil ikke bare gi en helt astronomisk kostnad for samfunnet, med strømkabel-distanser som ville gi et tilsvarende astronomisk energitap. Og hele investeringen vil være bortkastet av to grunner: Klimahysteriet er ren fiksjon. Og når den vedtatte batterirevolusjonen kommer, Ohms lov oppheves og elbiler kan lades på fem minutter (yeah, right…), vil investeringen være unødvendig. Alt ifølge grønne politikere som kan like lite om fysikk og matte, som de kan om biler og teknologi. Så kanskje man skulle drøyd denne elbilrevolusjonen noen år til etter den store batterirevolusjonen som er lovet? Kunne det vært noe? Ikke det nei…

Hva er fremtiden? Å bruke huet.

Fremtiden de neste 25 årene er biler med forskjellige drivsystemer. Bilen er et hverdags-verktøy: Trenger du en hammer, så kjøper du ikke en sag, og omvendt. Dagens elbiler fungerer utmerket til sitt bruk altså. Akkurat som bensinbiler eller dieselbiler. Behovene er forskjellige og det krever forskjellige løsninger. Men slik det er nå, kan ikke elbiler erstatte fossilbiler. Det er rett og slett ikke praktisk mulig. Teknologien er ikke moden.

Det er dette de grønne fjolsene ikke forstår eller aksepterer. De har en fiks idé, som de forlanger at alle skal dele. De vil at alle andre skal være som dem, og mene det samme som dem, uten at de egentlig har greie på hva de snakker om. Så hva mener jeg? Er ikke elbilen liv laga? Joda!

Elbiler er fantastiske. Og de er fremtiden.

For oss som er bilelskere, og liker mekanikken og lyden av ekte motorer, er elbiler litt…kjedelige. Litt som mixmastere, eller leketøy: Du har et batteri og en elektromotor, så selv en syvåring kan få det til å fungere. Hva er gøy med det? Men bevares. De går som kuler, forurenser lite i nærmiljøet, går ikke på tomgang, og produserer ikke plantenæringen CO2 som gjør alt grønnere. De trenger ikke vedlikeholdes, går ikke tom for olje eller kjølevæske, skjærer seg ikke, og starter når de skal. Perfekt for folk som tror bilen bare er et transportmiddel.

Det tror ikke jeg. Jeg tror privatbilen er noe mye større: En privat sfære for rekreasjon, samtale, samvær, opplevelse, gleder, sorger og sang. For mange er bilen en prydgjenstand, en forlengelse av personligheten, et familiemedlem, og deres kjæreste eie som de steller og degger med. Folk som tror bilen bare er et transportmiddel alle vil dele kollektivt med andre, skjønner ingenting. Fjols.

Grunnen til at elbiler er fremtiden (forutsatt at batteriteknologien virkelig gjør et kvantesprang, og det er ikke sikkert) er av en helt annen grunn enn de fleste tenker over. Nøkkelordet er «solid state.» Ingen bevegelige deler. «All industriproduksjon går mot solid state» sa Timex-mannen Fred Olsen engang. Motoren i den gamle Corollaen din har ca 300 deler i et vanvittig komplisert (og vakkert) samspill. Motoren på en Leaf har en – 1- bevegelig del. Og den delen trenger ikke smøresystem engang. Den har to kulelager og ingen fysisk kontakt mellom noen mekaniske biter, og er derfor omtrent uslitelig. Ikke trenger den clutch eller girkasse heller, med 100 deler til.

«Solid state» gjør elbiler billigere å produsere, mer driftssikre, og MYE lettere å garantere for. Derfor elsker bilfabrikker elbilen, og bruker milliarder på forskning. Det har ingenting med miljø å gjøre, men heller med produksjonseffektivitet, samt å tilpasse seg vinglete politikere med de sprøeste innfall.

Det som ikke er liv laga, er hydrogensamfunnet og batterifly.

I «hydrogensamfunnet» skal man bruke energi til å produsere hydrogen (det krever energi), som så må komprimeres og kjøles ned, (mer energibruk) som så må transporteres ut i nedkjølt og komprimert tilstand (enda mer energibruk), som så skal lagres i nedkjølt tilstand (enda mer energibruk), som så skal brukes i «gammeldagse» forbrenningsmotorer med 300 deler, eller ineffektive brenselceller, som gjør hydrogenet om til strøm igjen. Har du hørt makan til sludder?

Det går ikke an å vedta hva som skal bli fremtidens teknologi. Først må teknologien være på plass, være funksjonell, lønnsom og effektiv, og så kan den implementeres gjennom markedskrefter. Politikere som er teknologiske analfabeter, gjør det omvendt, og nekter å ta innover seg de massive problemene det oppkonstruerte «grønne skiftet» skaper: Vindmøller destabiliserer energiforsyningen. En 737 på batteridrift er like fiktiv som «den flygende bilen», som jo har vært lovet i 70 år. Høres fint ut. Kommer ikke til å skje, for matematikken går ikke opp. Sorry. Og kjøpefesten på nye biler vil ikke redde planeten heller.

Det eneste elbilen kanskje kan redde, er privatbilismen – som sosialistene opprinnelig var imot. (Oh the irony.) Bil er bil, og elbilbrukere får jammen være med å ta sin del av avgiftsbyrdene. Å gi elbiler de gigantiske økonomiske fordelene de har nå, finnes det verken fornuft, rettferdighet eller sosial samvittighet i. En «target fixated» sneversynthet som er like inkompetent som den er usosial og slem.

Hva med litt medmenneskelighet, forståelse og empati fra miljøfanatikerne?

Det er en menneskerett å få bevege seg fritt i sitt eget land uten å bli flådd av grådige aktører som aldri får nok penger. Sosialistene vil ha åpne grenser, men lukkede byer. Smak på den. Borgere må ha lov til å komme seg på jobb, uten å bli melket for avgifter. Barnefamilier med stramt budsjett må få lov å levere barn i barnehagen før handleturen, uten å bli pisket med dårlig miljøsamvittighet og pengekrav. Slutt! Bil er bra for pokker!

Jeg er så inderlig, grundig drittlei presteskapet av grønne moralister og deres klimahysteriske etterdiltere, som ikke oppnår noe annet enn å melke penger av folk for en sak som er et rent falsum: Norge er ikke forurenset. CO2 er plantenæring og ikke en miljøgift. Og vårt lille land kan ikke redde den mislykkede klimakampen fra global fiasko. Gjennom 25 år med «klimakamp» har globale CO2-utslipp økt hvert år. Det virker ikke! Hvor dumme tror dere vi er?

Norske forbrukere har forskjellige behov og trenger biler av alle slag, så slutt å diktere andres hverdag med pekefinger og pisk. Det transportnæringen burde gjøre nå, er å stoppe leveransene av varer til Oslo sentrum. Full boikott, så blir hippiene tvunget til å sykle til utenbys kjøpesentre for å skaffe seg mat i januarkulda. Til pass for dem.

Men ikke minst: Det Fremskrittspartiet må gjøre nå, er å skjerpe seg kraftig. Å stå som garantist for bompenge-boomen og klimahysteriet er helt uakseptabelt. Stopp det, eller ta avstand fra regjeringen. Det er nok unnskyldninger og bortforklaringer nå.

 
 

Støtt Document 😊

Vi setter stor pris på om du kan gi et månedlig beløp. Dette gir oss en forutsigbar inntekt og gjør oss i stand til å publisere mer og bedre.

 

Kjøp Kent Andersens bok fra Document Forlag her!