Kommentar

Nå koster det mer å lade elbilen enn å fylle tanken med miljøskadelig bensin eller diesel. «Uheldig,» sier elbilforeningen til NRK Dagsnytt. Det står å lese i «Motor» fra NAF –  bilorganisasjonen som er mer opptatt av klimapolitikk enn samferdselspolitikk og bilister. Ti år etter at de rødgrønne lurte bilistene til å kjøpe miljøvennlig dieselbil, klarer altså norske forbrukere å gå i samme fella en gang til: De lokkes til kjøpefest, og når mange nok er lurt, slår avgiftene til. På tide å lære?

Tesla har gitt bort strøm til elbilene gratis som lokketilbud. Kommuner har gitt gratis drivstoff til elbileiere på skattebetalernes regning. Saten har kuttet avgifter, og heller latt fossilbil-eiere betale mer. Alt dette har gitt et inntrykk av at å kjøre elbil er nesten gratis. Det motsatte er tilfelle i Tyskland, hvor strømprisen har tredoblet seg på grunn av Merkels mislykkede «Energiwende» og vindmølleboble. Nå er det kraftige endringer på gang i Norge også. Elbilstrømmen blir stadig dyrere, og noen steder koster det nå mer å lade elbilen enn å dra på bensinstasjonene og fylle opp tanken forteller «Motor»:

Energiselskapet Fortum har skrudd opp ladeprisen på 35 av sine ladestasjoner i Østerdalen, og på Sørvestlandet så mye at det har blitt mye dyrere å lade elbilen enn å fylle tanken. Med ladeprisene til Fortum koster strømmen nå 12 kroner per mil. Bensin og diesel koster ca ni kroner per mil, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening til NRK Dagsnytt 20. juni.

«Det gir en prisforskjell på 25 prosent. Det er uheldig at utslippsfritt er blitt dyrere enn fossilt drivstoff. Dette er et signal mange vil ta til seg,»sier han til radiokanalen.

7,50 kroner mila

Energiselskapet Fortum har 1.350 ladestasjoner i Norge. Den kraftige prisøkningen er på ladestasjonene langs riksvei 3 mellom Rena og Kvikne i Østerdalen, og på E39 mellom Mandal i Vest-Agder og Ålgård i Rogaland.

Smartigene i Fortum skylder på strømavgiftene og den såkalte effekttariffen, som gjør lading dyrt på grisgrendte ladestasjoner. Derfor er ladeprisen på disse 35 ladestasjonene skrudd opp til fire kroner per minutt det lades. Det  forteller kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum til NRK. På de andre ladestasjonene koster det 2,50 kroner per minutt å lade. Det gir en pris per mil på 7,50 kroner, like under «fossilprisen» på ni kroner.

Norges elbileiere har mye å grue seg til:

Snart vil regjeringen bli tvunget til å innføre flere avgifter og bompenger for å dekke for tapet den norske elbil-festen har skapt. Elbileiere har i mange år vært «nullskatteytere» i samferdselssektoren, og har overlatt regningen for infrastruktur til bileiere som ikke har anledning til å bruke elbil. Det kan naturligvis ikke fortsette. Det burde faktisk aldri ha fått etablere seg som en «sannhet», for elbiler er fortsatt bare biler. De lager kø og bruker energi.

Elbiler er også svært sårbare med sin korte rekkevidde. (Selv med batteri på 350 kilo, tilsvarende ca. en 25-kilos tank med diesel) Denne svakheten skaper et behov for endeløst med ladepunkter langs landeveien, som igjen skaper en astronomisk ny kostnad noen må betale for, og staten har ikke tenkt å ta regningen. Klimahysteriet, vindmøllesurret og ACER sørger også for at kraftprisene i Norge vil eksplodere som de har gjort i Tyskland. Og med private aktører bak ladepunktene, kan i prinsippet grådige blåruss ta hva de vil for strømmen (som delvis kommer fra kullkraft.) Det er jo ikke sånn at el-bilister kommer seg noen vei uten. Right?

Eller vent! Noen kommer seg videre. Jeg «topplader» dieselbilen min på 3 minutter, den har tusen kilometer rekkevidde, og med en femliters jerrykanne kommer jeg meg alltid ytterligere sju mil til bensinstasjoner som har litt lavere pris enn andre, så kan grådige blåruss sitte der med finger‘n i nesa. Er det ikke miljøvennlig sier du? Vet du: Klimahysteriet er din fikse ide, ikke min, så det gir jeg fullstendig, totalt, 100%, blanke, strålende blaffen i. Det er miljøvennlig nok for meg, og jeg bidrar til samfunnet med drivstoffavgifter. Det blir snart elbil-eiere også tvunget til. Festen er over.

Link:

https://www.motor.no/artikler/dyerere-a-lade-enn-a-fylle-diesel/

Støtt oss

Vi setter stor pris på om du kan gi et månedlig beløp. Dette gir oss en forutsigbar inntekt og gjør oss i stand til å publisere mer og bedre.

Kjøp Kent Andersens bok fra Document Forlag her!