Oslo bystyre vedtok onsdag en kraftig prisøkning på kommunens ladepunkter.

I mange tilfeller vil dette gjøre det dyrere å lade enn å fylle fossilt drivstoff, opplyser Elbilforeningen i en pressemelding onsdag.

– Med disse ladeprisene anbefaler vi ikke oslofolk som er avhengig av gatelading å kjøpe elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Lader du en eldre elbil med et forbruk på 2 kWt per mil, og som lader med maks 3,6 kW effekt på et ladeuttak som kan levere 22 kW, får du en drivstoffkostnad på 34 kroner per mil, ifølge foreningen.

Document er kåret til gasellebedrift for fjerde år på rad – nå kan du kjøpe aksjer!

Kommunen begrunner økningen med de økte strømprisene og at de må ta markedspris for lading. Men i mange tilfeller vil elbilister betale mer på de «trege» gateladestolpene til kommunen enn på kommersiell lynlading, mener Elbilforeningen.

Elbilforeningen har flere ganger bedt om å få tilgang til bakgrunnstallene for å se hvordan kommunen beregner prisene, men foreningen sier at de ikke har fått dem.

– Vi ber nå om innsyn i saksdokumentene for å kunne se bakgrunnstallene og se hvordan kommunen beregner seg fram til så heftige priser som dette, sier Bu.

– Oslo kommune kan bare glemme å nå klimamålet sitt om å fjerne alle forurensende biler fra veiene med denne politikken, sier Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.

 

 

 

Hvis du bare skal kjøpe én bok før jul, så la det bli «Mesteren og Margarita».

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.