Skilt for lading av elbil i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Dramatisk økte priser på lading av elbil på kommunale plasser gjør at Oslo-bilister vurderer å selge sine elbiler på Finn, og heller kjøpe dieselbil.

Dyrere strøm gjør det stadig dyrere å ha elbil. I Oslo går dette spesielt hardt utover elbileiere som er avhengige av å lade på kommunale ladeplasser.

Nå fortviler mange elbileiere i hovedstaden. Det sies at man aldri ville kjøpt elbil om man visste hva man vet i dag, og det snakkes om å selge elbilen på Finn.no og gå over til dieselbil i stedet.

Avisa Oslo skriver om saken:

Sjokkpriser på kommunal lading: Elbilen til Øystein havner snart på Finn.no, lyder det i overskriften.

Avisen fortsetter, og siterer en elbileier i hovedstaden:

– Det virker som det er full panikk i kommunen. Dette gjør det svært lite attraktivt å ha elbil i Oslo, sier Øystein Sehlmann i Ullevål hageby. Han mener det er en urimelig diskriminering av alle som er avhengige av kommunal ladeplass.

Bystyret vedtok 7. desember en kraftig prisøkning på kommunale ladeplasser. Prisøkningen, som for enkelte tidspunkter er på 170 prosent, ble vedtatt av et så godt som samlet bystyre, skriver Avisa Oslo.

Øystein Sehlmann i Ullevål hageby er oppgitt over sjokkøkningen, og sier han nå vil bytte ut sin el-Audi med dieselbil:

– Nå er ladeprisene rundt det tredobbelte av hva de var da vi anskaffet elbil. Dette har snudd regnestykket for å ha elbil fullstendig på hodet, sier han og fortsetter:

– Jeg ville aldri vurdert å kjøpe elbil nå. Det er ikke veldig interessant å måtte kjøre rundt og lete etter ledige hurtigladere i nærheten, og surfe på mobilen eller spise pølse en times tid for å lade, isteden for å lade i nærheten av boligen. Audien blir nok lagt ut på finn.no i nærmeste fremtid.

Han trekker frem at politikerne har bestemt at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler, noe som for ham ser temmelig urealistisk ut nå:

– De fleste som har enebolig eller rekkehus med egen biloppstillingsplass har skaffet seg elbil for lenge siden. Det betyr at veksten må komme i de områdene som ikke har denne muligheten. Hvordan i all verden ser de for seg at det skal skje nå, avslutter han.

Miljø og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) sa følgende til Dagsavisen etter vedtaket om å øke prisene for kommunal lading:

– I høst har strømprisene skutt i været, mens ladeprisen har stått stille. Kommunen får ikke en krone i strømstøtte fra staten. Derfor har bystyreflertallet bestemt at ladeprisene skal øke. Jeg skjønner at det kom brått på noen, men ladeprisene skal ned igjen så fort som mulig, når strømprisen går ned, skriver hun.

Les også: 

Elbilforeningen: – Anbefaler ikke oslofolk å kjøpe elbil

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Hvis du bare skal kjøpe én bok før jul, så la det bli «Mesteren og Margarita».

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.