Sirin Hellvin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, sier hun forstår elbilistenes vantro over den ekstreme økningen i ladeprisene.

– Oslo kommune har i praksis kraftig subsidiert elbilistene, sier hun til Dagsavisen.

Over natten ble prisene nesten tredoblet for vanlig «treg» lading på gatestolpene rundt omkring i hovedstaden.

Bystyret vedtok takstøkningen onsdag, og den ble iverksatt fortere enn svint. Nå lover byråden at prisene skal ned igjen.

– I høst har strømprisene skutt i været, mens ladeprisen har stått stille. Kommunen får ikke en krone i strømstøtte fra staten. Derfor har bystyreflertallet bestemt at ladeprisene skal øke. Jeg skjønner at det kom brått på noen, men ladeprisene skal ned igjen så fort som mulig, når strømprisen går ned, sier hun.

I et intervju med Finansavisen onsdag gikk Elbilforeningen så langt at de gikk bort fra å anbefale oslofolk å kjøpe elbil.

– Med disse ladeprisene anbefaler vi ikke oslofolk som er avhengig av gatelading å kjøpe elbil, sa Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun karakteriserer kommunens prismodell for lading som «idiotisk».

– I noen tilfeller blir det mer enn dobbelt så dyrt å lade elbilen på kommunens ladere som å fylle forurensende drivstoff, sa Bu.

Sirin Hellvin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, mener kritikken fra Elbilforeningen er uberettiget.

– Jeg synes det er dumt at Elbilforeninga advarer folk mot å kjøpe elbil. De kan umulig ha fått med seg at ladeprisene skal ned igjen så fort som mulig, når strømprisen går ned, sier hun.

– Dette er ikke noe kommunen skal tjene penger på. De fleste vil også lade langt billigere enn Elbilforeningens regnestykker viser, mener byråden.

Hun hevder det fortsatt er svært gunstig å bruke elbil i Oslo.

Hvis du bare skal kjøpe én bok før jul, så la det bli «Mesteren og Margarita».


Kjøp julegavene fra Document!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.