Sirin Hellvin Stav (MDG), byråd i Oslo for miljø og samferdsel, og Lan M. Bergs etterfølger i jobben. Foto: Hanna Johre / NTB

Rett etter at MDG har fått en smell fra velgerne, fronter de et nytt, kontroversielt utspill mot vanlige folks bilvaner. Nå vil Oslo-byrådet kreve betaling for privat parkering. Ideen møtes med protester.

Det er det rødgrønne byrådet i Oslo som står bak utspillet, og det frontes av MDGs samferdsels- og miljøbyråd Sirin Stav (Lan Marie Bergs etterfølger).

VG har omtalt det nye angrepet på innbyggere med bil i Oslo:

Oslos rødgrønne byråd vil at regjeringen gir klarsignal til at kommunen kan ta betalt for parkering på privat eiendom, skriver VG.

Det er i budsjettforslaget for 2022 at ideen dukker opp, og er blant annet formulert slik:

 Sikre forskrift som gir kommunene lov til å kreve at det tas betalt for privat parkering, for eksempel ved arbeidsplasser, for å stimulere til økt bruk av kollektiv, gange og sykkel ved arbeidsreiser.

Sirin Stav (MDG) begrunner initiativet overfor VG:

– Målet er å øke antall reiser til fots, på sykkel og kollektivt på bekostning av bil. Veitrafikken står for nær halvparten av klimautslippene i Oslo. Bilene opptar også mye verdifull plass, sier byråden for miljø- og samferdsel.

Dette skal ifølge byråden være en avgift for næringsvirksomheter, kjøpesentre og kommunens virksomheter.

I praksis innebærer det folk som kjører til jobben, samt kunder og ansatte ved kjøpesentre.

– Privatpersoner skal ikke betale for å stå på egen eiendom, forsikrer hun. Hun garantere ikke eksplisitt at det vil forbli slik

Ifølge VG er ikke Sirin Stav bekymret over hvordan dette vil bli tatt imot hos byens innbyggere:

– Jeg tror oslofolk flest er interessert i å bidra i klimadugnaden, sier hun, men har ikke noe belegg for at et slikt tiltak som dette støttes av befolkningen.

Men hun presiserer overfor VG at to av tre arbeidsreiser i Oslo skjer allerede til fots, å sykkel eller med kollektivt. Mange vil mene at det kanskje kunne være nok, men nå skal det rødgrønne byrådet gå etter den siste tredelen også.

Forslaget møter motstand fra flere borgerlige partier, blant annet leder for Fremskrittspartiets bystyregruppe i Oslo, Camilla Wilhelmsen:

– Dette er en dårlig idé.

– Få tar bilen til jobben fordi det er gøy, men fordi de har et behov. Eksempelvis de med ubekvem arbeidstid som parkerer på kommunens p-plasser i tilknytning til sykehjem eller småbarnsforeldre. P-avgiften vil gi en vanskeligere hverdag for mange, sier Wilhelmsen.

Hun får støtte av Cecilie Lyngby i FNB – Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger:

– Beboerparkeringen og bompengesatser øker, samtidig som 5000 p-plasser er fjernet. P-avgiften i Oslo er på et horribelt nivå. Dette er usosialt og ugreit, skriver Lyngby, ifølge VG.

Enda en p-avgift er heksejakt på bilistene, mener Lyngby.

– Mange er avhengige av bil til og fra arbeid. Som regel er det tid og pendling som gjør at bilen er til stor hjelp, mener hun.

Les også:

MDG åpner for lokale forbud mot fossilbiler over hele landet

Høst er lesetid: Bestill årets boknyhet, full av sjokkerende avsløringer:

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Bestill også:
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

Bli medlem, og få tilgang til alt vårt stoff straks det publiseres:


Vi trenger DIN støtte! Gi et bidrag til Document i dag:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.