Cecilie Lyngby i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) er mer oppgitt enn noensinne over hva det rødgrønne byrådet utretter i hovedstaden. 
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Det rødgrønne byrådet i Oslo får stadig sterkere kritikk for hva de gjør med byen. Spesielt reageres det på MDGs rolle i å nærmest sabotere all normal samferdsel. Det tas nå sterke ord i bruk for å beskrive de negative resultatene av snart fem år med rødgrønt styre i Oslo.

Stengte gater og veier, innsnevringer, køer og praktiske problemer. Det er fasiten for de rødgrønnes styring av hovedstadens samferdsel.

Fremkommeligheten i byen er hårreisende dårlig. Både byens innbyggere og tilreisende fra andre steder får lide. Det rammer varetransport, håndverkere, taxinæringen, utrykningskjøretøy, kjøring av barn til barnehage, skole og aktiviteter – og rett og slett oslofolks mulighet til å få hverdagen til å gå opp.

Det blir mer og mer tydelig at de ansvarlige i det rødgrønne byrådet mangler de mest elementære kvalifikasjoner for å styre samferdselspolitikk og trafikkavvikling i Oslo. Deres innsats så langt må beskrives som fiasko-artet.

Nå har dette nådd et nytt klimaks, med den nesten ubegripelig lite gjennomtenkte «reguleringen» av trafikken inn og ut av Oslo vestfra. Det er samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) som har ansvaret, og han har svært lite å svære stolt av i så måte.

Cecilie Lyngby fra partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) er blant dem som har fått mer enn nok av det man nå opplever i Oslos samferdsel. Hun formelig raser i en artikkel i lokalavisen Vårt Oslo:

«Hvorfor hater Hermstad og partiet hans bilene sånn? Oslo er en by med god plass og vi har alle ulike behov. Bilene er renere enn noen gang og nå må folk våkne», sier hun.

Lyngby fortsetter:

«Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad raserer byen vår med sine mange tankeløse tiltak. Stenging av Løkkeveien og Bygdøy allé skaper kaos, køer og frustrasjon», tordner hun.

Lyngby peker på konkrete eksempler på denne kritikkverdige styringen fra Hermstad og MDG:

«Det som gjennomføres får helt andre konsekvenser enn det Hermstad håper på. Slik er det for eksempel for Løkkeveien og Bygdøy allé. Løkkeveien ble stengt for bilene 1. juni 2019. Bygdøy allé fikk fjernet kollektivfelt fra november. Begge som prøvetiltak.

Nå foreligger det en evaluering(..)  Resultatet er som vi alle har visst lenge: Kø og kaos. Kollektivtrafikken står i stampe i Bygdøy allé», sier Lyngby, og sikter til den omdiskuterte og nokså totalt mislykkede stengningen av sentrale gater i byen.

Det hører med i bildet at de sykkelfeltene MDG på død og liv skulle ha i Bygdøy Alle, benyttes av svært få. De ligger stort sett ubrukte hele døgnet, som et grelt monument over politiske feilgrep og offentlig pengesløsing. Slikt bidrar ikke akkurat til mindre politikerforakt blant velgerne.

For Bygdøy Alle er faktisk en lite praktisk ferdselsåre for syklister, det finnes mer naturlige ruter for dem som sykler vestover. Det hele bærer preg av å være et unødvendig symbolprosjekt, som så mye annet det rødgrønne byrådet har svidd av milliarder av fellesskapets midler på allerede.

Cecilie Lyngby presiserer konsekvensene av MDG-byrådets samferdselspolitikk:

«Flere håndverkere jeg har pratet med, forteller at de nå bruker to timer til sentrum for oppdrag.

Timene i kø havner på regningene håndverkerne sender kundene, enten det er privatpersoner som pusser opp leilighet eller næringsdrivende. Dermed blir alt dyrere. Dyrere å bo. Dyrere å drive butikk.»

Hun avslutter sin nokså krasse tirade med å forsøke å forklare for MDG hva Oslo faktisk er for noe:

«Oslo er en hovedstad, ikke en bondegård! Ingen andre storbyer holder på sånn. Andre steder utredes det skikkelig og det bygges veier rundt bilfrie områder med tilrettelagt parkering. Da fungerer byen for alle.»

Oslo har i dag et byråd som i praksis saboterer driften og den normale flyten i landets hovedstad. Man behandler store deler av innbyggerne som fiender.

Den øverste ansvarlige for det vanstyret som utspilles, er byrådsleder Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet.  Han er imidlertid like usynlig og fraværende i denne saken som han er i det meste annet som angår byens befolkning.

Det er uklart for mange hva han fyller tiden med. Oslo fortjener bedre styring.

Kjøp T-skjorten her!

Kjøp Halvor Foslis bok her!

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.