Byrådsleder Raymond Johansen og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Til tross for evinnelige, brede glis har det ikke akkurat gått på skinner for de rødgrønne i Oslo. Særlig har MDG fått den ene smellen etter den andre. Nå kom det enda en, og den smaker neppe godt.

Tidligere i år klarte MDG-byråden for miljø og samferdsel å trumfe gjennom at Oslos viktige trafikkåre vestover, Bygdøy alle, skulle stenges for vanlig biltrafikk. Her skulle bare kollektivtrafikk og sykler få ferdes.

Denne beslutningen kom etter at man først hadde gjennomført en totalt mislykket ordning med å fjerne kollektivfeltet, og gjøre det om til sykkelfelt. Dermed ble all motorisert trafikk samlet i ett felt i denne trafikkerte gaten, noe som førte til et kaos uten like.

Gaten fremsto som et grelt monument over en ubegripelig inkompetanse hos de ansvarlige myndigheter, det vil si MDG og deres håndlangere i de aktuelle fagetatene.

Document har tidligere omtalt denne skandalen i en av Norges mest kjente gater:

«… her har «samferdselsbyråden» i Oslo sett en mulighet til å demonstrere inkompetanse godt utover det vanlige i politikken. Med et pennestrøk fjernet man like godt kollektivfeltene i gaten, og henviste busser og biler til samme felter. De tidligere kollektivfeltene ble omgjort til sykkelfelter.

Det forelå ingen dokumentasjon av behovet for sykkelfelt her, hvilket heller ikke finnes.

Etter kort tid var det totale kaos et faktum i Bygdøy allé. Busser og biler stamper i endeløs, stillestående kø. Innenfor ligger sykkelfelt som knapt brukes i det hele tatt.»

Enkelte vil undres på hvor det blir av ingeniører og fagfolk i kommunen? Hvorfor står de ikke frem og protesterer høylytt mot en politikk de er nødt til å forstå er fullstendig vanvittig. Er man virkelig så servile overfor «de folkevalgte»?

Når byrådet skulle løse det problemet de selv hadde skapt, hadde de ikke forstand nok til kun å reversere planen, og gå tilbake til en opprinnelig ordning som fungerte greit. I stedet løste man ett problem ved å skape et nytt, nemlig å stenge for privatbiler.

Dette har mildt sagt ikke fungert. Så åpenbare har problemene vært, at MDG gjør noe svært uvanlig for dette partiet, nemlig å innrømme at de har bommet grovt.

Ifølge Vårt Oslo  går nå byråd for miljø og samferdsel, Lan M. Berg (MDG) ut og erklærer at det hele skal reverseres. Den pinlige fadesen er et faktum.

«— Jeg har i dag gitt bymiljøetaten beskjed om at vi støtter deres forslag om å reetablere kollektivfeltet i Bygdøy allé mellom Thomas Heftyes gate og Olav Kyrres plass. Men sykkelfeltet mellom Solli plass og Thomas Heftyes gate beholdes, sa Berg til utvalget onsdag ettermiddag.

Hun fortsetter:

«— Jeg tror de fleste som har vært der mener at sykkelløsningen, som har vært der nå, ikke har vært optimal. Og når fjerningen av kollektivfeltet og den store mengden biltrafikk også i perioder har ført til forsinkelser for bussen, så mener jeg at dette er riktig beslutning nå», sier miljø- og samferdselsbyråden

Ikke optimal. Det er litt av et understatement for denne blunderen, med MDG nok en gang i hovedrollen.

Man må heller ikke glemme det overordnede ansvaret til byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Hadde han vært i nærheten av å gjøre jobben sin på en forsvarlig måte, ville aldri kunnskapsløse MDG-folk fått lov til å vanstyre samferdselssektoren som de gjør.

Store summer av fellesskapets midler er her kastet bort, tusenvis av innbyggere og tilreisende har opplevd problemer, ergrelser og og til dels enormt av unødvendig tidsforbruk. Alt sammen bare for at MDG omsider skulle oppdage det de fleste andre forsto: Dette var dømt til å mislykkes.

Dessverre er det ikke slik at MDG og de øvrige rødgrønne byrådspartiene må stå økonomisk til ansvar i en slik sak. Ingen  enkeltpersoner må svare for hva de har påført samfunnet av kostnader, som følge av hjelpeløse feilvurderinger. De rister det av seg, og går løs på å skape nye fiaskoer. Under «den grønne fane» venter det alltid muligheter for nye mageplask på andres regning.

Det å slippe påfallende billig unna med skandaler og lovbrudd hun har medvirket til, begynner etter hvert å bli en vane for nettopp Lan M. Berg.

Det er kanskje en praksis hun tar med seg, når hun fra neste høst etter alt å dømme blir å finne på Stortinget for MDG.

Andre kan finne en trøst i at MDG i Oslo på en nylig meningsmåling hadde halvert sin oppslutning fra valget i 2019. En viss pris må de altså betale for sin fremferd. Mange av Documents lesere vil antagelig håpe på ytterligere halveringer for MDG fremover.

Her er årets beste julegaver:

Kjøp T-skjorten her!

Kjøp bøker fra Document Forlags utsøkte utvalg her!

Finn flere titler på forlagssiden!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.