Sakset/Fra hofta


 Arild Hermstad og MDG vil skvise Oslos titusenvis av bilister enda mer, enda hardere. Et svakt og vassent Høyre i Oslo makter ikke si et klart nei til  de stadig mer radikale forslagene. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Oslos rødgrønne byråd erklærer nå full krig mot Oslos bilister. Både parkeringsavgifter og beboerparkering skal økes for bensin- og dieselbiler. Vanlige innbyggere vil rammes hardt. Utrolig nok vurderer Høyre i Oslo å bli med på ferden. Tar Høyre sikte på bli nok et gusjegrønt parti for elbileiere og syklister?

Målet for det nåværende rødgrønne byrådet i Oslo synes å være å gjøre hverdagen så dyr og vanskelig som overhodet mulig for en stor del av befolkningen.

Alle de titusenvis av vanlige innbyggere som bruker diesel- eller bensinbil, har lenge vært stemplet som klima- og miljøsyndbukker av dette byrådet. De har vært utsatt for regelrett mobbing i lang tid.

Prisen for å parkere sin egen bil, har økt jevnt og trutt. Blant annet er det innført beboerparkering for alle som vil parkere i eget nabolag. I tillegg har et stort antall parkeringsplasser blitt fjernet, fordi byrådet har en ide om å lage sykkelfelter så å si overalt. Selv i gater der knapt noen sykler, legges det slike sykkelfelter. Da fjernes samtidig parkeringsplassene i den aktuelle gaten.

Resultatet er øde, tomme gater.

Denne virksomheten fremstår mildt sagt uforståelig, og i det ene lokalmiljøet etter det andre i byen reageres det
med sinne og vantro over fremferden fra et arrogant, beboerfiendtlig byråd.

I lokalavisen Vårt Oslo ropes det eksempelvis om hjelp fra beboere i bydel Frogner som føler seg overkjørt av et arrogant byråd. Et møte i bydelsutvalget der MDGs representater deltok, beskrives lik:

«…de to MDG-medlemmene hadde viktigere ting å drive med på hver sin mobil og PC. De kunne ikke bry seg mindre om følelsesladde innlegg på bydelsmøtet fra fortvilte småbarnsmødre, eldre som må ha bil for å klare seg i hverdagen og næringsdrivende.»

Det fortelles om en politiske uforstand og ufordragelighet som knapt er til å fatte.

I tillegg stenges gater og gjennomfartsårer for vanlig biltrafikk, noe som fører til redusert fremkommelighet, kø og problemer i hverdagen for både nyttetrafikk og innbyggere som skal kjøre barn til skole og barnehage, på trening, gjøre nødvendige ærend osv.

Hovedstadens innbyggere opplever nå et byråd som har forskanset seg i Oslo Rådhus, fjernt fra kontakt med den virkeligheten folk i byen lever i. Derfra fører disse politikerne et nærmest fanatisk korstog for å fremme en merkelig ideologi om at bilkjøring i Oslo «truer verden». Man skulle tro det var noe hentet fra en absurd barnebok.

I praksis er det partiet MDG som er opphav til denne typen rabiate ideer. Dessverre for byens innbyggere synes byrådsleder Raymond Johansen å være villig til å gå med på hva som helst av bisarre påfunn, bare det kan sikre hans egen posisjon som byrådsleder.

Om noen skulle ønske å forske på hvordan et begrep som politikerforakt oppstår, kan det være en ide starte med å se på Raymond Johansens karriere.

Nå har dette byrådet funnet ut at de vil trappe opp sin krig mot befolkningen enda noen hakk. De vil skvise i bilistene ytterligere. Det skal skje i form av enda høyere avgifter. Man ønsker tydeligvis å gjøre det helt uutholdelig å eie og kjøre vanlig, fossildrevet bil i byen.

«Målet med forslaget er å få folk til å slutte å kjøpe fossilbiler og velge elektrisk. For hver nye fossilbil som kommer på veien, blir det vanskeligere å nå klimamålene våre både i Oslo og nasjonalt», sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) til Aftenposten.

Det hele bygger på udokumenterte og svært tynne påstander om at CO2-utslipp fra bilkjøring har betydning for klimaet på jorden.

Utslippene fra bilmotorer er så små, nærmest mikroskopiske, at de i praksis kun eksisterer i teorien. De faktiske tallene for biltrafikkens andel av jordas CO2-mengder, kan man få et inntrykk av her.

Det er all grunn til å være kritisk til at selv verdens samlede biltrafikk har noen innvirkning på jordens klima. Utslippene fra Oslos bilister vil knapt være målbare i atmosfæren, så små er de. At disse utslippene skal ha den avgjørende betydningen for klimaets som Hermstad og MDG hevder, er fullstendig useriøst.

De mange velgere i Oslo som begynner å få denne bortimot ekstreme misjonsvirksomheten langt opp i halsen, vil kanskje håpe på at Høyre kan gå i spissen for en annen, mer moderat og beboervennlig politikk i Oslo.

Men disse velgerne må kanskje finne seg et annet parti.

For Høyre står merkelig nok ikke klart og tydelig på bilistenes og beboernes side mot MDGs politikk.

Høyres Nicolai Ø. Langfeldt er nestleder i samferdselsutvalget i Oslo bystyre. Han er ifølge Aftenposten opptatt av å gjøre det enklere å være elbileier. De mange oslobeboere som eier og er avhengige av sine vanlige biler, bryr han seg åpenbart svært lite om.

Langfeldt tar ikke umiddelbart avstand fra det rødgrønne byrådets krigserklæring mot bilistene:

«Han sier at Høyre vil vurdere forslaget når det blir lagt frem, trolig til høsten.»

Høyre fortsetter med andre ord sin politiske glideflukt over mot den rødgrønne siden, og minner mer og mer om MDG.

Hvor lenge skal de fortsette å kalle seg «Høyre»?

Kjøp Halvor Foslis bok her!

Støtt Document – med Vipps er det gjort på et øyeblikk: