Kommentar

Foto: Delt fra Ja til bilen i Oslo

For å gjøre Oslo grønn, har MdG-byråden nå gått løs på trærne i byen. De friske, fine trærne som utgjorde en kjent og kjær allé foran Saga Kino, ble brutalt kappet ned med motorsag for noen dager siden. Det måtte visst til for å skape byliv i en gate som alltid har hatt byliv. 20 mål av Ekebergsletta skal også raseres, og 78 trær på Lambertseter skal vekk for å bygge sykkelvei ingen trenger. Resten av trærne i Oslo sliter også på grunn av den vanvittige saltingen: Over 20.000 tonn forgifter både bymiljøet og Nordmarka, og etterhvert kan det øke til 50.000 tonn. MdG bedriver egentlig bymiljøkriminalitet, ikke byutvikling.

Hva har egentlig dette byrådet fått til? 

Nå sprer deg seg en «valgplakat» på sosiale medier, som viser hva MdG lover – og hva de faktisk gjør. Raseringen av de vakre, gamle lindetrærne i Olav Vs gate, kan fort bli stående som et symbol på den arrogante fiaskopolitikken som 20% av oslovelgerne merkelig nok ønsker seg mer av.  For hva har egentlig dette rødgrønne byrådet fått til…sånn egentlig?

De ønsket å få trafikken ned, men i stedet har trafikken økt. De ønsker å få 25% til å sykle, men det har mislykkes totalt fordi Oslo er en iskald oppoverbakkeby, og kostbar, rød asfalt kan ikke gjøre noe med det. Oslo har alltid hatt syklister, men Oslo blir aldri en sykkelby, uansett hvor mange milliarder man sløser bort -det er det bare ekte Oslofolk som forstår.

De ønsker å fjerne køene i sentrum, men etter å ha stengt flere sentrale veier, klippet byen i to ved Rådhuset, og gravd opp gatene overalt, står både busser og ambulanser bom fast, mens mange må kjøre flere kilometer omvei. (En bilbrann som stenger Oslotunnellen et par uker, er alt som mangler for å understreke poenget) De vil gjøre Oslo til en hverdagsfest og danseplass, men selv ikke brudepar får kjøre til og fra Rådhuset – det får bare politikerne selv. Og de vil gjøre byen tryggere å ferdes i, men legevakta melder om en dramatisk økning i antall sykkelulykker og sparkesykkelskader fordi MdG er opptatt av «mikromobilitet».

De rødgrønne ønsker mer byliv, men selv de prostituerte har forlatt kvadraturen. (!) De ønsker å tilrettelegge for næringslivet, men har pådratt seg et gigantisk søksmål fra varelevarndørgigantene. De vil gjøre byen «tilgjengelig» men har gjort den utilgjengelig for barnefamilier, handikappede, eldre og MC-folket fra drabantbyene. De vil skape «en levende by», men Oslo var levende lenge før de kom med arrogansen sin, og nå melder mange butikker i sentrum om omsetningssvikt. De ønsker smil og solskinn, men pådrar seg raseri og hat fra utallige som mister parkeringsplasser, og melkes for penger.

De vil gjøre byen grønn, men det som faktisk skjer at de bygger tomme stein-plazaer med langreist stein. (Hvor mange grønne parker med gressplen har byrådet anlagt i Oslo de siste fire årene egentlig?)  De vil gjøre luften ren, men luften i Oslo var usedvanlig ren lenge før de satte i gang, og de økte bilkøene bidrar ikke. Og ikke minst vil de ha en hyggeligere by, men det som egentlig skjer er at Oslo turbofortettes med uhyggelige betongklosser overalt. Det er 70-tallets boligtabber all over again.

Økonomiske skandaler står også i kø

Samtidig formelig vader dette byrådet i politiske og økonomiske skandaler, beskyldninger om korrupsjon, nepotisme og hykleri, og en sløsing med andres penger uten sidestykke – i byen som allerede var forgjeldet til pipa. Barna i Byrådet  er så uansvarlige og klima-ensporet, at de praktisk talt gjort Rådhuset om til en bananrepublikk. (Pssst: Det finnes ingen klimakrise, du er påført panikkangst av propaganda) Siste skudd på skandale-treet handler om Lan Marie Bergs ansvar for at hennes etat har brutt Arbeidsmiljøloven nesten 600 ganger. Bare det ville avsatt enhver annen politiker til glemselen.

Men de rødgrønne har et ess i ermet: De har over 130 PR-ansatte som forteller velgerne hvor utrolig flinke de rødgrønne er, til over 95 millioner skattekroner. Og Oslos hipsterne og champagnesosialister følger strømmen og elsker å bli fortalt hva de skal mene, så en ting er sikkert: Oslovelgerne skal få akkurat det de ber om de neste fire årene også. Brace-brace!

 

 


Kjøp T-skjorten «kronisk norsk» fra Document her

Kjøp T-skjorten «for en bilfri & varmere by» her

Les også

Les også