Lan Marie Berg kunne torsdag gledesstrålende fortelle at «Sykkeltrafikken i Oslo økte med 36 prosent i fjor sammenlignet med året før. Mange brukte sykkel for å unngå kollektivtrafikk, tror miljøbyråd Lan Marie Berg. – Oslo-folk sykler som aldri før! Dette er historiske tall, sier Berg (MDG).» Men ingen steder i NTB-meldingen står det hvor mange som sykler og hvor stor prosent det er i forhold til dem som kjører bil eller tar offentlig transport. Foto: Terje Pedersen/NTB

Det grønn-grønne byrådet i Oslo har gått til krig mot bilen, barnefamilier og alle som er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp. For å gjenopprette Maos sykkelsamfunn anno 1960, har ekstremistene i MDG ikke bare klart å overta styringen på både Oslo Høyre og Oslo Arbeiderparti med sitt kvasireligiøse klimabudskap: De har også omgjort hovedstaden til sin private lekegrind for sprø politiske eksperimenter fra pikerommet.

Viktigste verktøy for å kvitte seg med bilismen, er klimahysteriet, samt å opprette et «sykkelprosjekt» med sykkelveier ingen trenger. Oslo er nemlig full av fortau som syklister har brukt i hundre år, og som de fortsatt bruker. Det er tross alt tryggere enn å sykle i veibanen, rød asfalt eller ikke. Hele poenget med sykkel er jo at man kommer seg frem uansett. Det trengs ingen milliard-tilrettelegging for det. De som kan sykle, har alltid syklet i Oslo. Jeg også.

Men MDG er ikke et parti som bryr seg om fornuft. De er fanatikere, og de holder det de lover: Oslo skal gjøres bilfritt. Koste hva det koste vil, uansett hva resultatene viser, og usansett hvem det rammer. Dette er nemlig ikke en sekt med empati og fornuft, men med en misjon, og de fant ut at enkleste måte kvitte seg med bilene, er rett og slett å ta fra folk parkeringsplassene. Simsalabim! Det er derfor byrådet bygger sykkelveier overalt, på de underligste steder, og i begge retninger. Da får ingen parkert. Genialt.

En samlet oversikt viser at Oslo har mistet 4.800 parkeringsplasser siden 2016, og i 2021 planlegger sabotørene å fjerne 650 plasser til. Men det stopper ikke der, for raseringen av samferdselen i Oslo har støtte fra alle klimahysteriske partier, som også omfatter Oslo Høyre. Det er derfor solid flertall i rådhuset for å fortsette sykkelsatsingen og «grønt skifte», som skal skape «byliv» – i byen som før var full av liv, men som de siste fem årene har mistet mer og mer byliv.

Sommerpolitikk for en vinterby 

Problemet med MDG-politikken er at det er sommerpolitikk for Amsterdam, (da alle byrådets reklamebilder blir tatt) mens Oslo er en helårsby med veldig mye drittvær og oppoverbakker. Det finnes andre byer som satser på sykkel, men de ønsker ikke fjerne bilen og opprette et fantasi-samfunn. Det får være måte på.

MDG hevder konsekvent at de vil «bruke plassen til noe bedre» men man kan ikke avvikle veier i en by: Brannbiler, ambulanser og nyttekjøretøyer må frem. Gatene vil alltid ligge der og kan like godt brukes til parkering, for parkering er selve nøkkelen til byliv. Hvorfor? spør du.

Fjerning av noen få parkeringsplasser fjerner millioner av fotgjengere

I 2018 skrev jeg en kronikk med tittelen «Byliv uten biler og folk? Virkelig?», hvor jeg beregnet hvor mange mennesker MDG har fjernet fra fortauene i Oslo ved å fjerne parkeringsplassene. (Bilene parkerer nemlig ikke seg selv.) Beregningene viser at de ca 50 korttids-parkeringsplassene på Fritjof Nansens plass bak rådhuset alene sto for anslagsvis 255.000 fotgjengere årlig, som la igjen 25 millioner kroner i butikkene. Nå ligger plassen øde.

De ca. 400 parkeringsplassene i kvadraturen sørget (etter samme beregningsmodell) for at 5598 mennesker myldret til og fra bilene som sto parkert, fra morgen til kveld. I allslags vær og på varierende føre. De la igjen anslagsvis 560.000 kroner i de lokale bedriftene. Hver dag. Årlig utgjorde dette et folkehav på hele to millioner mennesker, som la igjen ca. 204 millioner kroner i det lokale næringslivet. Helt uten bruk av salt og rådyre parkeringshus. Slik skaper man byliv og bymiljø. Nå ligger kvadraturen øde. Selv horetrafikken har forsvunnet, og da har man virkelig satt en standard.

Ingen av de klima-servile lokalavisene har fulgt opp disse beregningene – eller avkreftet dem. Dét sier også sitt.

Byrådet er reddet av PR og pandemi 

At de kostbare sykkelveiene blir brukt av noen ytterst få prosent, halve døgnet, halve året, til tross for miljøkriminell bruk av salt, spiller altså ingen rolle for MDG, Ap og Høyre. Sykkelveinettet er ikke der for å skape syklister; de er der for å fjerne bilene og si et arrogant glisende «fuck you!» til alle som ikke stemmer på MDG og deres klimahysteriske samfunnseksperiment.

Samtidig har byrådet ca. 135 PR-ansatte på heltid som forteller borgerne hvor flinke byrådet er, og bestiller alle undersøkelsene man trenger for å verifisere løgnen om «bilfritt byliv». Som om ikke dét var nok, er Oslo ekstremt overrepresentert av lettlurte unge idealister mellom 20 og 35, uten barn, førerkort eller tidsklemme, samt innvandrere som stemmer sosialistisk for å sikre velferden. Og derfor vant MDG-sekten en ny fireårsperiode i Oslo. Nå bærer det mot konkurs.

Heldigvis for byrådet kom korona-pandemien som kamuflerer hvor dysfunksjonell, kostbar og ødeleggende den grønn-grønne fantasien om «bilfritt byliv» faktisk er, og hvordan den raserer næringslivet, presser ut barnefamilier og saboterer hverdagen til folk – i byen som allerede var ren, veldrevet og hadde byliv i massevis fra før.

Derfor er det godt mulig at fanatikerne vinner i 2023 også. Verden vil jo gjerne bedras. Men ytterst få vil sykle.

 

 

 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.