Oslo har som kjent fått en ny regjering, en byregjering utgått av Arbeiderpartiet, SV og det såkalte Miljøpartiet de Grønne. Med støtte fra Rødt sitter de med den politiske makten i landets hovedstad, og denne makten bruker de til å plage vanlige folk.

Det snør det snør…

Uansett hvor gjerne man skulle ønske at snøen falt ferdig måket er ikke det mulig å få til. I hvert fall ikke foreløpig. I Oslo heter den nye byråden for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg. Hun elsker sykkelen sin, og synes alle andre også burde sykle. Dessuten er hun litt plaget av astma.  Nå vil hun ha frisk luft å puste i, og sykkelveier som er nyvasket og nybrøytet året rundt. Det viser seg, kanskje ikke veldig oppsiktsvekkende, at jo bedre sykkelveiene er brøytet, jo flere er det som sykler!

oslospleiseelsykkel_1200_675

Lan Marie Nguyen Berg – uten all den dumme snøen.

Sykkelveien som staten har ansvaret for er mer populære enn de som Oslo kommune har ansvaret for. Hvorfor? Statens vegvesens vintervedlikehold innebærer at sykkelveiene brøytes, kostes og til slutt saltes, slik at asfalten blir bar. Oslo kommune er ikke like glad i det farlige saltet. Derfor er kommunen sykkelveier glattere om vinteren enn statens. Siden snøen ikke faller ferdigmåkt skal Oslo kommune nå forsøke å måke før den faller, eller i hvert fall gjøre alt klart for måking og brøyting FØR det faktisk har snødd! Alt, selvsagt, for syklistenes skyld.

ANNONSE

Hva er problemet?

Syklistene er som vi vet den nye overklassen. Måtte Gud forby at det ligger snø i sykkelveien når de kommer i full fart i fluoriserende klær, pulsklokke og moteriktig hjelm! Det er jo ikke slik at de skal behøve å sykle etter forholdene, eller svinge litt for ikke å kjøre på en snøklump. De skal kjøre rett frem, mens de lytter til en podcast av et program på P2. Noen steder i Oslo er det anlagt sykkelvei mellom kjørefeltet og plasser for gateparkering. «Problemet» er at når det snør, og kommunen har brøytet, så hender det allikevel at det kommer snø i sykkelveien når bilistene kjører ut eller inn av parkeringsplassene eller børster bilen. Derfor skal det nå gjennomføres en forsøksordning hvor 250 parkeringsplasser langs Sognsveien, Ullevålsveien og Akersgata ned til regjeringskvartalet skal sperres senest 24 timer før et varslet snøfall! Dette for at brøytemannskapene skal rydde både parkeringsplassene og sykkelveien samtidig. Rent umiddelbart kan det synes å være en god idé, særlig hvis din eneste tanke er å gjøre det enklest mulig å sykle under eller rett etter et snøfall.

Stakkars folk

Det er de færreste som bor sentrumsnært i Oslo som har en bil stående i gata for moro skyld. Det er dyrt å ha bil og parkeringsplassene er få. Sannsynligheten er derfor stor for at du har en bil fordi du trenger det. Nå må de begynne å flytte bilen, som står lovlig parkert, fordi det KANSKJE begynner å snø. Vi vet alle at værvarslene ikke alltid er til å stole på, men nå skal man i Oslo innføre egne parkeringsbestemmelser basert på om det kanskje kommer snø om to dager. Hvor mye snø skal det varsler før parkeringsplassene stenges? Liv Jorun Andenes som følger opp vinterdriften av Sykkelprosjektet i Oslo kommune sier:

-Vi vet at 1 millimeter nedbør tilsvarer 1 centimeter med snø. Så det skal ikke mange varslede millimeter med nedbør til før skiltene settes opp.

Aftenpostens journalist er ikke helt nedsnødd og spør;

– Risikerer man ikke falsk alarm; at den varslede snøfallet uteblir?

– Jo, men hvis det varslede snøfallet uteblir, så tar vi bort skiltene igjen før de trer i kraft.

Hva betyr dette for beboerne langs den aktuelle strekningen, altså de som eier disse 250 bilene som står parkert? For det første må de flytte bilen oftere enn de ønsker i vinterhalvåret, og forurense mer. For det andre er det selvsagt upraktisk å aldri vite om du trenger å flyttet bilen selv om det har kommet opp et parkering forbudt skilt før det faktisk begynner å snø. For det tredje vil det bli mer rift om de få lovlige gratisplassene og sannsynligheten er derfor stor for at man må finne en avgiftsbelagt plass. Problemet med de avgiftsbelagte plassene er at prisene nylig ble skrudd opp og parkeringstiden utvidet til klokken 2000 – mandag til lørdag. Maksimal parkeringstid er for sikkerhetsskyld to timer.

OPT_nyAD2Q0163_doc6oe5aard5hlwuz43le6-DAfWi37PL1

Det er meldt 1,3 mm nedbør fredag kveld. Skiltene er på plass. Bilene må bort.

Aftenposten er på plass og intervjuer Liv Jorun Andenes, kommunikasjonsrådgiver i Sykkelprosjektet:

– Det er ikke så mye snø som skal komme. Må dere virkelig stenge 250 parkeringsplasser for så lite snø?

– Det skal ikke store snøfallet til før sykkelfeltene blir ubrukelige. Når det er sagt, så er det dette et prøveprosjekt. Vi vil evaluere og eventuelt justere mengden snøfall som skal utløse dette tiltaket, sier Liv Jorun Andenes.

 

Bilister reagerer og føler seg mobbet av det nye byrådet. Det er ikke mye trøst å hente hos byråd Berg. Snarere tvert imot. Dette er et resultat av ønsket politikk:

-I tiden fremover vil det bli færre gateparkeringer fordi vi prioriterer sykkelvei, sier Berg.

Det er bare å venne seg til at det er nye tider i Oslo, og at man som bilist er den nye pariakasten, uansett om må kjører elbil, hybrid, bensin eller diesel.

Stakkars Oslo.

 

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629