Innenriks

Oslos miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg ønsker at alle privatbiler skal vekk fra Oslo sentrum. Dette gjelder også el-biler. Syklende skal ha bedre plass, mener hun. Har man glemt at det er vinter halve året? Vi trodde poenget med el-biler var at de ikke forurenset miljøet? Er det slik at MDG rett og slett ikke liker biler? Næh, partiets nasjonale talsmann, Rasmus Hanssen, kjører jo en SUV til vanlig.

bil

Hva med denne? Er dette miljøvennlig nok, eller er det fremdeles «for mye» bil?

Noen av oss husker fremdeles Raymonds beskjed om at vi måtte måke snøen selv. Det var et år med myye snø i Oslo. Alt sto. Men nå skal vi altså få anledning til å bruke sykkelen vi ikke har. I snø og slaps.

Miljøbyråden nevner i samme slengen at også kollektivtransporten skal få bedre plass, men er borgerne fornøyd med å bli fratatt alle muligheter for bilkjøring i sentrum?

Lan_Marie_Nguyen_Berg

Lan Marie Nguyen Berg lever i sin egen (bilfrie) verden.

Oslo sentrum er langt større enn mange bilfrie gamlebyer rundt om i Europa, og selv der kan man ofte kjøre inn i enkelte gater og parkere ved store parkeringsplasser. Det er ikke det minste morsomt å kjøre gjennom Oslo sentrum, det er som regel bare noe man gjør når man må.

Oslo sentrum skal renses totalt for biler. Realisme eller utopi?

– Vi vil at Oslo sentrum skal bli fritt for privatbiler i løpet av bystyreperioden. Grunnen er at vi trenger mer plass til dem som sykler og dem som reiser kollektivt. Poenget er at folk skal kunne reise effektivt og trygt og at det skal skapes gode og trivelige byrom i sentrum, sier Nguyen Berg.

Biler opptar veldig mye plass i byen. Befolkningen i Oslo skal øke. Og da har vi ikke plass til at alle kan kjøre bil i byen. Derfor tenker jeg at private elbiler ikke skal ha adgang innenfor Ring 1, sier den nyutnevnte byråden.

Befolkningen i Oslo SKAL øke? Som om det var en naturlov. Dette er en politisk beslutning. På nasjonalt nivå. Nordmenn får ikke flere barn enn før, så vi vet hvor økningen vil komme fra. Men biler har vi ikke plass til.

Hun presiserer at det skal være mulig å levere varer selv om området skal være fritt for privatbiler, men hun vil ha omlastingssentraler utenfor Ring 1.

– I stedet for at distributører kjører inn til butikkene i sentrum med hver sin varebil kan de laste om og kjøre inn til butikken i en og samme varebil, sier hun.

Tuller hun? Omlastningssentraler for varedistribusjon? Tror hun av varebiler kjører rundt med bare noen få pakker i lasten? Butikkdrift ser hun ikke ut til å kunne så mye om. Hvor skal disse omlastningssentralene legges og hvem skal bekoste disse? Ser vi for oss en varebil som leverer gullvarer til David Andersen, vesker til Michael Kors og øl til Tre Brødre i samme levering? Nei, vi gjør ikke det. For vi lever i den virkelige verden.

overloaded_002__tcp_gallery_image

Okay, det er mye som er mulig med litt godvilje, men en høy brøytekant ville skapt problemer her.

Området innenfor Ring 1 er stort. Oslo har ingen gamleby eller kunstnerstrøk som tiltrekker masse turister hele året. Sentralbanestasjonen er innenfor Ring 1. Hvordan skal man hente eldre slektninger med mye bagasje og dårlig beinførhet uten bil? Men MDG vurderer kanskje en omlastningssentral for disse også? Alle som ikke kan sykle videre fra Oslo S blir kastet av på Alna eller Skøyen?

snow-white-37-whistle-while-you-work-1-f15

 

Alle må bidra – dugnadsånden må gjenopplives.

Omlastningssentraler blir sikkert dyrt, så her må det knipes inn på andre budsjetter. Hva med å kutte i rengjøringskostnadene i Oslo kommune? Slipp skogens dyr inn – miljøvennlig og dyrevennlig på samme tid. Hvorfor være sur realist når man kan leve i lykkelig utopi? Midt i blinken for MDG.

Vi anbefaler for øvrig Erling Fossens seks grunner til at bilfritt innenfor Ring 1 er en dårlig idé.

Osloby