Sakset/Fra hofta

Det blir stadig færre biler og dermed også mennesker som besøker Oslo sentrum. Dette er en ønsket utvikling av politikerne. Som Oslos miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg sa i 2015:

– Vi vil at Oslo sentrum skal bli fritt for privatbiler i løpet av bystyreperioden.

Biler opptar veldig mye plass i byen. Befolkningen i Oslo skal øke. Og da har vi ikke plass til at alle kan kjøre bil i byen. Derfor tenker jeg at private elbiler ikke skal ha adgang innenfor Ring 1, sier den nyutnevnte byråden.

Området innenfor Ring 1 er veldig stort. Ingen andre europeiske byer har et større sammenhengende bilfritt område i nærheten av denne størrelsen. Oslo har heller ingen gamleby som tiltrekker seg masse turister. Den totale biltrafikken i Osloområdet blir neppe mindre, den bare forflytter seg til områder utenfor sentrum. Handelstanden i Oslo sover neppe godt om natten i påvente av de nye bomstasjonene.

Karl Johan fra 1970-tallet. En drøm for Lan Marie Nguyen Berg. Men hvor er alle sammen? 

Hvordan skal man tiltrekke seg mennesker til Oslo sentrum når butikkene dør ut og svært lite annet skjer? Det eneste jeg ser i Spikersuppa er sporadiske demonstrasjoner foran Stortinget. Og har politikerne fremdeles ikke fått med seg at det er vinter store deler av året?

Utekontoret i Øvre Slottsgate. Dette kostet 250.000 kroner. Foto: Christian Borchsenius. Det sjarmerende bylivet er skrikende fraværende.

 

Her er det blitt både bil-og folketomt. Foto: Christian Borchsenius

Faktisk.no forsøkte å vri seg ut av det faktum at det er færre mennesker som beveger seg til fots i Oslo sentrum. Men det måles som vanlig mot forrige år. Hva et litt lenger perspektiv? Vi som har tilbrakt mesteparten av livet i Oslo ser at bybildet har endret seg. Vi husker stappfulle butikker og at vi måtte reise til byen tidlig på lørdag morgen for å unngå å «gå i kø» på Karl Johan. På Steen og Strøm var det så mange som handlet til jul at man ble flatklemt i menneskemassene. Vel, vel, dette «problemet» har politikerne i det minste løst. Nå flytter butikkene ut av sentrum.

– Jeg savner tiden da det var liv i gatene, sier Trond Krosby (79)

– Det er alt for uforutsigbart å bli i sentrum på nåværende tidspunkt. Parkeringsplassene forsvinner, og gatene er folketomme, sier butikkeier og daglig leder Henning Krosby.

– Vi mister kunder til komfortable kjøpesentre med gode parkeringsmuligheter. Barnefamilier gidder ikke ta buss ned til sentrum for å titte på møbler hos oss hvis de kan kjøre bil til et senter, sier han.

Henning Krosby finner noen av konsekvensene av tiltakene ironiske:

– Hvis vi skal levere et møbel i Akersgata, for eksempel, noen hundre meter fra butikken, må vi kjøre lastebil i 15–20 minutter. Og kundene kjører heller bil til kjøpesentre og kjøper masseproduserte møbler fra Kina og andre lavkostland fremfor norskproduserte, kortreiste møbler hos oss, sier han.

Det er ikke bare Krosby møbler som forlater Oslo sentrum etter mer enn 100 år, også møbelforretningen A. Huseby og Co. fra 1889, som ligger tvers over gaten for Krosby, flytter i løpet av våren 2019.

Men for den liberale syklende eliten er ikke dette viktig så lenge de kan kjøpe seg en kaffe latte på hvert gatehjørne. De ønsker å bo sentralt i byer – men uten trafikk. Kunne de ikke bare flytte ut på landet? Hjemmekontor er jo så populært. Så kunne de la oss ekte Oslofolk få være i fred?

Når de nye bomstasjonene kommer blir det også slutt på gratiskjøringen for elbiler i Osloområdet. Elbileierne ble lurt. De kjøpte elbil for å gjøre livet lettere, ikke for at de var så miljøvennlige.

 Oslo og Akershus har to bomringer fra før: En på grensen mellom de to fylkene og en i Oslo. Nå kommer altså den tredje, og dermed blir det i alt 83 bomstasjoner.

Interaktivt kart over alle bomstasjonene finner du her. Slik blir innkrevingen og takstene:

Indre ring: Helt ny, i hovedsak langs Ring 2 med «armer» til Grefsen og Trosterud. Her må du betale for passering begge veier.
Priseksempler: I rushtiden 21 kroner for bensinbiler/ladbare hybrider, 23 for dieselbiler og 8 for elbiler, alle med Autopass-avtale. Utenom rushtiden er takstene fire kroner lavere.

Osloringen: Dagens bomring i Oslo. Nå får den betaling begge veier.
Priseksempler for personbiler i rushtiden (utenom rush i parentes): Bensin/ladbar hybrid 27 (21) kroner, dieselbiler 30 (25) og elbiler 10 (5) kroner.

Bygrensen: Romerike og Follo får tilsvarende bomring som dagens Bærumsring. Det betyr at du må betale når du krysser bygrensen inn til Oslo. Her blir det betaling bare den ene veien.
Priseksempler: Personbiler i rushtiden (utenom rush i parentes): Bensin/ladbar hybrid 27 kroner (21), dieselbiler 30 (25) og elbiler 10 (5) kroner.

For tyngre biler er det andre takster.

Politikerne sier at Oslofolket vil ha alt dette. Men hvem er Oslofolket nå om dagen?

NRK   Document.no

Kjøp Alexander Graus “Hypermoral” fra Document Forlag her!