Sakset/Fra hofta

Det rødgrønne byrådet i Oslo er i ferd med å fjerne nesten all gateparkering innenfor Ring 1 i Oslo sentrum. De vil at folk skal kjøre kollektivt på de allerede stappfulle t-banene, bussene og togene. Eller sykle med sine el-sykler som de subsidierte til stort sett allerede velstående mennesker på Oslos vestkant.

Det er ingen i Oslo som er i tvil om at byrådet vil bilistene til livs med de høye bompengene. En bekjent med stor bil fortalte at han betalte 250 kroner for å kjøre fra Drammen og hjem til Oslo. Skal man gjøre det hver dag så koster det 5000 kroner i måneden. Det er fremdeles slik at det er mange som trenger bil til arbeidsformål. Ikke alle sitter inne på et varmt kontor hele dagen.

Det er etterhvert mange eksempler på at våre «miljøvennlige» politikere mener at politikken de påfører oss ikke skal gjelde dem selv. For de har det jo så travelt og rekker ikke å benytte kollektivtransport hvis arbeidsdagen skal være effektiv. Prosjektet dødt bilfritt byliv har vært populært i byrådet. Det er SV, Ap og Miljøpartiet De Grønne som innfører dette og en av arkitektene bak er ordfører Marianne Borgen (SV). Her ankommer hun rådhusgarasjen i sin el-bil:

Deilig å kunne kjøre til jobben – også så kjekt med mindre køer nå som folk ikke lenger har råd! Men litt kjipt å bli filmet selvsagt.

Ordfører Marianne Borgen er den samme Marianne Borgen som «ville ha slutt på gratisparkering for pampene». Hun møter seg selv i garasjedøra, men skjønner ikke at hun selv er en pamp. Om sin egen parkeringplass sa hun til NRK:

– Jeg bruker den ikke i dag, jeg sykler stort sett til jobb. Jeg ønsker ikke å ha en sånn type frynsegode. Jeg mener at enten får en annen leie den plassen, eller så får den stå tom, sier hun.

Men så er det fristende da. Plassen står jo der og en fin liten el-bil har man jo. Ingen som merker noe… søren klype, er det en journalist med kamera?

Det er ikke slik at vi ikke unner politikerne våre en parkeringsplass. Det er dobbeltmoralen vi hater. For de vil ikke at VI skal ha parkeringsplasser. Vi skal helst ikke bruke bil i det hele tatt – vi plebsen. Dette sier byråd Lippestad til Nettavisen mens han parkerer bilen sin:

– Vi må kjøre mindre, det er mindre parkering og vi kan ta trikken. Det normale er trikk og sykkel, og sånn er det nok for de fleste, sier byråden.

Nettavisen spør om han skjønner at folk reagerer på at parkeringsplassene forsvinner fra Oslo sentrum:

– Ja ja, det skjønner jeg. Klart det, alle endringer er vanskelige. Når man skal gjøre endringer, så får man kritikk. Det som er viktig er at vi prøver å gjøre det så bra som mulig, sier han og kjører inn i garasjeanlegget.

«Alle endringer er vanskelige». Heldigvis har man da bygget seg opp til en posisjon hvor det ikke gjelder en selv.

Til tross for alle skattepengene som brukes for å få oss til å sykle mer, så kunne Aftenposten tidligere i oktober opplyse om at vi faktisk sykler mindre nå enn hva vi gjorde i 1992.

Trykket på trafikken i Oslo henger naturligvis også sammen med nordmenns flyttemønster. Nordmenn har flyttet ut av Oslo, men de jobber fremdeles i byen. Raymond Johansen vil ha krisepakker til innvandrerbydeler i Oslo øst på grunn av den høye arbeidsledigheten. Vi er i ferd med å få en dyr og dysfunksjonell hovedstad som gradvis tappes for nordmenn. Det blir ca. 1 % færre nordmenn i Oslo hvert år. Fordi de flytter ut, så øker også reiseveien til jobben for mange av dem.

Da jeg var liten så pleide vi, og mange med oss, å kjøre ned til sentrum på lørdager for å handle. Nå koster dette en liten formue i parkering, så folk gjør ikke dette lenger. Det betyr at man handler bare så mye som man gidder å drasse med seg. Og det blir stadig mindre. I tillegg får de aller fleste butikker omsetningsproblemer når det graves i gaten utenfor.

I Oslo har vi nå kombinasjonen av graving, fjerning av parkeringsplasser, økt bomavgift, utflytting av nordmenn med lenger reisevei til jobb og et arrogant byråd som kun er opptatt av sine egne goder. Og det er snart ikke nok nordmenn igjen til å stemme inn et konservativt byråd. De som stemte FrP i Groruddalen tar toget inn fra Strømmen, Lillestrøm eller hvor nå de har flyttet til.

Kanskje målet er å gjøre Oslo om til en eneste stor utecafé med gigantiske og ikke-miljøvennlige varmelamper dinglende over oss midtvinters? Der kan vi sitte og drikke vin og se på hestedrosjene mens Raymond ber om krisepakke etter krisepakke for en «oljekrise» som ikke går over.

Her gjelder det å lukke både ører og øyne for hva som kommer. Eller man kan begynne å stemme på andre partier enn AP, SV og MDG. Det er to lange år til neste kommunevalg. Det kan bli mye vin…