Talsperson i MGD Arild Hermstad synes det er fint at kommunen betaler 10.000,- for parkeringsplasser bedrifter konverterer til grillområder, basketkurver og ladere til elsykler. Tiltaket vil få flere til å sykle til jobb, mener Hermstad. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Oslo er hardest rammet av den økonomiske krisen i kjølvannet av koronaepidemien. Likevel innfører det rødgrønne byrådet vrakpant for jobb-parkeringsplasser. Bedrifter skal nå motta 10.000 for parkeringsplasser de konverterer til grillområde, basketkurver eller ladere for elsykler.

Det er ikke mer enn drøyt to måneder siden byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ville ha en egen krisepakke for Oslo, som er hardest rammet av både koronaepidemien og den økonomiske krisen. I tillegg varslet Johansen at byrådet lager sin egen krisepakke for hovedstaden, skrev VG.

Mens arbeidsledigheten i Oslo har økt dramatisk under krisen og halvparten av bedriftene i hovedstaden har permittert ansatte, kommer miljøbyråd Arild Hermstad (MDG) lørdag med informasjon om at kommunen innfører en ordning med vrakpant for parkeringsplasser. Til Dagbladet sier Hermstad at han sier at han er særlig opptatt av elsyklene som for mange ansatte kan erstatte bilen til og fra jobb.

– Vi etablerer også en støtteordning for å hjelpe bedrifter med å etablere trygge sykkelparkeringsplasser og en rekke andre tiltak som gjøre det lettere å sykle til jobben, sier Hermstad.

Ønsket er at flere skal sykle til jobb, og at jobb-parkeringsplasser kan brukes til hyggeligere ting enn biler. Bedrifter kan motta 10.000 kroner om de etablerer noe annet på gamle parkeringsplasser, skriver Dagbladet.




Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.