Miljøpartiet De Grønnes Hanna Marcussen går løs på jobben med å fjerne enda flere biler fra sentrum. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Mer enn hver fjerde bil har forsvunnet fra Oslo sentrum fra 2016 til 2019, viser en ny rapport.

En trafikktelling og rapport fra Sweco, på oppdrag fra Bymiljøetaten i Oslo kommune, viser at 28 prosent av bilene har forsvunnet fra Oslo sentrum i denne perioden, skriver VG.

Samtidig har Oslo-byrådet fjernet parkeringsplasser, stengt gater for bilkjøring og økt bom- og parkeringstakster.

– Det er umulig å tallfeste hvor mye av biltrafikk-nedgangen som skyldes enkelttiltak. Men det er stor sannsynlighet for at tiltakene i Bilfritt byliv har bidratt til denne reduksjonen, sier sivilingeniør Mattias Stridh i Sweco.

Stridh, som er hovedansvarlig for rapporten, peker spesielt på fjerningen av parkeringsplasser som et tiltak som høyst sannsynlig har en effekt.

Samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) sier tiltakene for et bilfritt byliv samlet har ført til mindre biltrafikk i Oslo sentrum, men peker også på flere kollektivavganger, bygging av sykkelveier og høyere bomtakster som andre tiltak som har bidratt til å redusere biltrafikken.

Byutviklingsbyråd Hanna Marcussen (MDG) sier til avisen at de langt fra er i mål og at de nå skal starte arbeidet med å redusere biltrafikken ytterligere.

Kjøp Klanen her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.