Sakset/Fra hofta

Foto: Utekontor i Øvre Slottsgate – Hanne Tolg

Oslo kommune saksøkes nå av Asko, LO, NHO, Ringnes, Coop og Tine Transport.

I stevningen av Oslo kommune, som ble levert 01.09.19, hevdes det at vareleveringsforholdene fortrenges av alt fra utekontor til sterkt reduserte leveringstider.

I stevningen heter det at programmet «Bilfritt Byliv» har medført en sterk reduksjon i antall varemottak på kommunal grunn og uforsvarlig adkomst til varemottakene.

Hos Oslo kommunes nettsider omtales «Bilfritt byliv» slik:

«Et av virkemidlene for å oppnå økt byliv er å frigjøre områder som har fungert som parkeringsplasser langs gatene og redusere gjennomgangstrafikk. På den måten skapes det mer plass til flere sitteplasser, sykkelveier, lekeplasser, arrangementer og aktiviteter, uteservering, handel og kunst- og kulturtiltak.»

Siden starten har Oslo kommune gjennom «Bilfritt Byliv» fjernet 760 parkeringsplasser i sentrum, og flere områder har blitt utilgjengelige for bil, og dermed også varelevering.

Oslo kommunes satsing på lekeplasser, kunst og kultur har altså fått alvorlige konsekvenser for næring og handel i Oslo sentrum.
Ikke bare for omsetningen og butikkdød, men også for sikkerheten til dem som har transport og varelevering som sitt yrke.

I stevningen heter det at:

«Risiko for fysiske og psykiske lidelser er resultatet, hvilket igjen har resultert i skyhøyt sykefravær når jekketraller på opptil 1,5 tonn må løftes over kanter og hull i asfalt. Det vises også til dødsfall som har funnet sted i forbindelse med varelevering.»

Oslo kommune saksøkes nå for brudd på arbeidsmiljølov og byggeforskrifter.

Det er Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter, LUKS, står bak søksmålet. LUKS omfatter de store vareleverandørene som ASKO, Vectura, Ringnes, Coop og Tine, NHO, LO og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelforbund.

Oslo Arbeiderpartis grønne politikk har rammet alle – også arbeiderne selv.

Kilder:Finansavisen, Nettavisen

Kjøp T-skjorten «kronisk norsk» fra Document her