I juni i fjor ble både gata Grønland og Kirkegata i Kvadraturen stengt for biltrafikk. Bilene ble erstattet med kasser med trær og busker, samt sitteplasser for restaurantbruk.

Byrådet i Oslo syntes dette var så vellykket at de ville sette av ytterligere 142 millioner kroner til prosjektet Bilfrie områder, med spesielt fokus på ytre by, skriver Avisa Oslo.

– Prøvestengningen av gata Grønland i sommer viser at vi kan skape gode bilfrie områder på kort tid, som er populære både hos folk og næringsliv. Det er eksempler på et tiltak vi nå gjerne vil vurdere å etablere flere av, i dialog med bydelene. Sammen med Oslo-befolkning skal vi skape en triveligere og grønnere by. Steg for steg. Gate for gate. Nabolag for nabolag, sa Sirin Stav til Avisa Oslo i september.

Gater som nå skal stenges for biltrafikk, eller får trafikken vesentlig redusert, er gata Grønland, Torshovgata, Søndre gate og Eventyrbrua, og tanken er at disse gatene skal åpnes for servering, opphold, fotgjengere og syklister.

Byråd Hanna E. Marcussen (MDG) går enda lenger og vil også stenge Ankerbrua for biltrafikk.

Årets tiltak for et såkalt bilfritt byliv fokuserer blant annet på åpne gater og byens lekeplasser, og får en prislapp på 50 millioner kroner, ifølge byråden.

– Og jeg gleder meg skikkelig til flere sommeråpne gater! På sommerstid pleier Ankerbrua å være stappfull av folk, derfor ønsker vi at selve porten til Løkka skal være forbeholdt de mykeste trafikantene, sier MDG-byråden.

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.