Sakset/Fra hofta

Hanna E. Marcussen (MDG), byråd for byutvikling i Oslo, er svært godt fornøyd med å ha fjernet 767 parkeringsplasser i sentrum. Nå mener MDG at det skal være mulig å fjerne enda flere parkeringsplasser.

– Mange spådde gråpapir i vinduene da parkeringsplassene ble fjernet, men det har jo ikke skjedd, og dommedagsprofetiene blir jo motbevist av disse tallene, som viser at handelen i sentrum klarer seg fint, sier byråd for byutvikling i Oslo, Hanna E. Marcussen (MDG).

En analyse fra Institutt For Bransjeanalyse, på oppdrag for Oslo Handelsstandsforening (OHF), viser omsetningsendringene i de ulike delene av Oslo i 2018, sammenlignet med 2017.

E24 skriver:

Oversikten som ble publisert i forrige uke viser at den tradisjonelle butikkhandelen i sentrum ikke har gjort det noe særlig svakere enn butikkene på utsiden av sentrum, til tross for at kommunen fjernet 767 offentlige parkeringsplasser i fjor.

Men la oss nå se på tallene. De største bransjeområdene er bekledning (går ned), dagligvare og kiosk (går ned), sport- og fritidsbutikker (går ned) og interiørbutikker (går ned). Men ifølge MDG «klarer de seg fint».

I en analyse fra januar 2018 sier Tore Kvarud:

I Oslo var veksten klart størst innen hus og hjem grunnet ombygging og ny butikkmix i GlasMagasinet. Snø og flotte skiforhold ga svært god vekst også i spesialbutikkene. Serveringsstedene fortsetter den gode utviklingen. Økte priser bidro til veksten i butikkene innen mat og drikke, mens det var nok en måned med omsetningsnedgang i kles-, sko- og veskebutikkene.

Den gode veksten grunnet snø og flotte skiforhold holdt ikke for sportsbutikkene i sentrum. Det er kanskje ikke stort nok salg av sykler heller? Og hva menes med «nok en måned med omsetningsnedgang i kles-, sko og veskebutikker?» Nøyaktig hvor lenge har den nedadgående trenden vart? Hvis veksten i butikkene innen mat og drikke skyldes økte priser, hvor lenge kan man forvente at denne «veksten» vil holde på?

Her er detaljene fra rapporten som MDG baserer sine begeistrede forslag om færre parkeringsplasser på:

Salget i klesbutikkene faller.

– Vi er bekymret. 2018 var svak, og alt tyder på 2019 blir enda verre. Det er en klart negativ trend, sier Bjørn Næss, leder i Oslo Handelstandsforening, til Nettavisen Økonomi.

Antall personer på Karl Johan falt med 1,1 millioner fra 2017 til 2018. Samtidig økte antallet mennesker som bor i Oslo. Det ville være merkelig hvis dette ikke gir utslag på varehandelen i sentrum på lang sikt. Nettavisen skrev:

– Disse tallene viser at nedgangen er permanent. Dette kan bare skyldes bortfallet av parkeringsplasser, sier Carl Erik Krefting til Nettavisen.

Carl Erik Krefting er styreleder for Byfolk, interesseforeningen for gårdeiere med eiendommer i Oslo sentrum og til daglig sjef for Søylen Eiendom. Han er en av Oslos største eiendomsinvestorer, med eiendommer både på Karl Johan, Aker Brygge og Grünerløkka.

Dette er nå glemt. Det er ikke-nyheter for MDG, som planlegger enda færre parkeringsplasser i sentrum. Den nye rapporten som viser at sentrum ikke har lidd butikkdøden enda, har gitt MDG en ny giv. Hanna E. Marcussen (MDG) vil ha enda flere gå- og sykkelgater:

– Dette er bare begynnelsen på enda flere gå- og sykkelgater, sier Marcussen, som mener disse tallene baner vei for flere muligheter.

Nå står Grünerløkka og Majorstua for tur:

– Det er mange områder i Oslo som er aktuelle for å fjerne parkeringsplasser og gjøre det mer tilpasset syklende og gående.

Hun sier at både Grünerløkka og Majorstua er eksempler på slike steder, men at det ikke er konkrete planer for flere store prosjekter i nær fremtid.

– Vi ønsker flere gågater og bilfrie plasser over hele byen, ikke bare i sentrum.

E24

Kjøp T-skjorten «gul vest» her