Sakset/Fra hofta

Foto: Google maps – Kalbakkveien i Groruddalen i Oslo.

Sykkelstiene baner seg vei i Oslo. Det er ikke bare parkeringsplasser i sentrum av byen som blir borte, nå skal det bli vanskelig å parkere hjemme også.

Grorudddalen.no skriver:

Da det ble kjent at Kalbakkveiens gateparkeringer skulle gjøres om til sykkelfelt, mobiliserte naboene på Kabakken raskt. Beboerne ble informert via nærinfoskriv og fikk dele sine tanker og meninger om prosjektet gjennom en høring.

23 av 28 høringssvar var imot sykkelfeltene, og det ble også fremmet alternative løsninger som omhandlet sykkelfelt på kun den ene siden, men det ble avvist.

– Kalbakkveien er for smal til å etablere sykkelfelt på den ene siden, og samtidig opprettholde parkering på den andre siden.

Hun legger til at klimagassutslippene i Oslo er på vei ned, så den samlede innsatsen for å få flere til å reise miljøvennlig har åpenbart hatt en effekt.

– Biltrafikken går også ned, og det blir stadig flere som sykler og reiser kollektivt. På strekninger hvor vi legger til rette for sykkel ser vi en kraftigere økning i sykkeltrafikk enn andre steder.

Ikke nok plass til fortau, sykkelvei i begge retninger, to filer pluss parkering. Her må det prioriteres! Og i Oslo vinner sykkelveien hver gang. Kan det ha noe med Byrådet å gjøre? 

Den kraftige økningen til tross, ifjor skrev Aftenposten at vi sykler mye mindre enn i 1992.

Milevis med presseoppslag om sykkelsatsing, sykkelveier, Birken og klimaambisjoner til tross: Vi sykler mye mindre enn i 1992. Det viser et splitter nytt «Nasjonalt sykkelregnskap».

Saken i Aftenposten ble illustrert med et bilde fra Torggata som viste et telleapparat for syklister. En torsdag ettermiddag passerte syklist nr. 155. Dagen før hadde 78 syklister passert. De 10-20 (vill gjetning) som vil sykle i Kalbakkveien hver dag er sikkert strålende fornøyde.

Beboerne i Kalbakkveien er ikke like imponert. De føler at de ikke blir hørt. Og hvem er egentlig målgruppen? – Sykling er ikke like attraktivt for eldre, sier Eva Wibecan.

Vi kjenner alle noen glade sykkelentusiaster som sykler i all slags vær. Men det er sjelden de som skal ha barn avgårde i barnehage før de selv er på kontoret kl. 08 om morgenen. Eller de som er dårlige til beins. Eller de som ikke har noe sted å parkere sykkelen uten at den blir stjålet. Eller de som går med lange skjørt hver dag.

Ifølge NAF ble det i 2016 stjålet 30 sykler hver dag, totalt 11.203. De synes det er interessant at det er store forskjeller innad i Oslo. I St.Hanshaugen og Grünerløkka blir det konsekvent stjålet flest sykler – mot færrest antall tyverier i øst på Stovner og Grorud. Her kan vi hjelpe NAF: Da vi vokste opp på Stovner på 70-tallet hadde alle barna sykkel. Og det var også veldig mange sykkeltyverier. Jeg ble selv frastjålet to.

Med ny demografi i Groruddalen forsvant både syklende og skigående barn. På St.Hanshaugen og Grünerløkka bor de som stemmer Rødt og De Grønne. Nordmenn som fremdeles liker å sykle. Og som har råd til dyre og attraktive sykler.

Å tilrettelegge for sykling i områder hvor befolkningen ikke lenger vet bak frem på en sykkel er et vanvittig prosjekt. Somaliske kvinner og jenter i lange skjørt kan ikke sykle. Det er farlig. Og for noen så sier sikkert imamen eller koranen eller Muhammed noe om sykling også. Eller i det minste noe om å sitte overskrevs.

Kalbakken tilhører bydel Grorud. Der bor det ifølge Statistikkbanken i Oslo kommune 27.529 mennesker hvorav 11.584 er innvandrere fra Asia, Afrika, Latin-Amerika og Øst-Europa utenfor EU. I alderen 6-12 år er innvandrerbarna i flertall. Det er blant de eldre at vi finner en overvekt av nordmenn. Pensjonistene som er blitt igjen, de yngre har flyttet.

La oss vise den demografiske forskjellen mellom bydel Grorud og Grünerløkka så dette blir litt tydeligere (velger samme skala for antall beboere):

Nå greier kanskje også NAF å skjønne hvorfor det rapporteres flere sykkeltyverier på Grünerløkka enn på Grorud?

Fjerning av parkeringsplasser fjerner også handlende mennesker i sentrum av Oslo. Utenfor sentrum er det mer problematisk. For man bor jo der. Så problemet forskyves.

De som bor i nærliggende borettslag i områdene rundt Kalbakkveien har fått merke at det er blitt kamp om parkeringsplassene der. – Det er veldig ukomfortabelt å gå her og høre lyden av biler bak deg som kommer nærmere og nærmere i høy hastighet, sier Ingebjørg Pedersen. – Det har blitt mer trafikk her, og jeg ser at det stadig kommer flere som ikke bor her som er på utkikk etter parkering.

De innbydende, røde sykkelveiene frister ikke engang alle syklistene. De synes det er for skummelt å sykle så nær bilene:

– Jeg syns det er ukomfortabelt å bruke veien, og sykler derfor på fortauet, sier en av dem,.

Jeg venter spent på at Sykkelprosjektet i Oslo kommune skal få somaliske jenter til å sykle. Miljøvennlig integrering må være neste mål.

Når nordmenn i økende grad flytter ut av Oslo, er det da behov for enda flere sykkelveier? Hvor langt skal man egentlig sykle til jobben? 

Groruddalen.no

Kjøp Kent Andersens bok fra Document Forlag her!