Tavle

Bildet: Brugata i Oslo versus nytt frimerke

Like før jul lanserte ordfører Marianne Borgen og frimerkedirektør i Posten Norge, Halvor Fasting, det offisielle frimerket for Europas miljøhovedstad 2019.

Frimerkedirektør? Litt av en tittel. Og så spesifikk! Minner meg om Øystein Sundes Overbuljongterningpakkmesterassistent. 

Posten trykker rundt tre millioner eksemplarer av frimerket, som er laget av designeren Kristin Granli, skriver VårtOslo.

I konkurranse med 13 andre europeiske storbyer ble Oslo i juni 2017 utpekt til å være Europas miljøhovedstad. Hovedstaden ble rangert høyest i åtte av tolv kategorier, hvor kandidatbyene blant annet ble vurdert på klimapolitikk, luftkvalitet og kollektivtilbud.

– Posten er en bedrift som satser hardt på å være miljøvennlig. Derfor synes vi det var veldig morsomt å kunne bidra med et frimerke i forbindelse med miljøhovedstadsåret, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten til VårtOslo.

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, uttalte i juni 2017:

– Det er en fantastisk anerkjennelse for Oslo å bli kåret til Europas miljøhovedstad. Vi ligger i front på en rekke områder og passerte en milepæl i fjor da flere valgte å reise kollektivt framfor å kjøre bil. Nå satser vi fullt på grønn innovasjon, grønne jobber og grønt byliv. Hele byen inviteres med. I 2019 skal vise framtidas miljøløsninger sammen med Europa, sier Berg.

Siden 2017 har byrådet i Oslo arbeidet hardt og intenst for at folk skal slutte å kjøre bil i Oslo sentrum. Sakte men sikkert faller omsetningen for butikkene i byen da folk ikke lenger handler der, men heller kjører til sitt lokale kjøpesenter. Fjerning av parkeringsplasser og 53 nye bomstasjoner vil holde enda flere unna. Så da kan alle de grønne sykle fornøyd rundt på el-syklene sine mens de hyller seg selv uten de andre sure forurensende menneskene som ikke lenger har råd til å kjøre inn til Oslo sentrum.

Heldigvis kan de trøste seg med å kjøpe pene frimerker som hyller deres fravær i byen.

VårtOslo