Sakset/Fra hofta


Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Milliarder av fellesskapets midler er pøst ut til nye sykkelfelter over hele hovedstaden. Så langt har dette vært en gedigen fiasko, og en massiv sløsing med folkets penger. Hovedansvaret har MDG. Men også de andre, rødgrønne partiene er medskyldige i galskapen.

Ifølge MDG og det rødgrønne byrådet i Oslo er vi inne i en «klimakrise». «Jorda koker» og er i ferd med å gå under, hevdes det. Hvor krisen og kokingen kan observeres, er ikke presisert. Kanskje fordi det bare er oppspinn?

Dette meningsløse skrekkscenariet podes daglig inn i barn rundt omkring på skolene, mens mediene er fulle av likelydende skremsler tilpasset voksne. Da er det kanskje ikke så rart at flere tusen barn (og en håndfull voksne) møter opp og brøler i irrasjonell panikk utenfor Stortinget.

Raymond & Lan redder jorda i siste øyeblikk

Men det er visst fortsatt håp for å redde jorda. MDG i Oslo har redningsplanen klar: Dersom en større andel av byens befolkning begynner å sykle, vil visst jorda kunne unngå katastrofen vi er på vei mot. Hvem skulle trodd at hele verdens skjebne står og faller med sykkelfeltene i Oslo? Hm!

Konkret har det rødgrønne byrådet fra 2015 hatt som mål at 150 000 av byens ca. 650 000 innbyggere skal ta sykkelen fatt. For å få til dette vil man ha minst 100 km ny sykkelvei fra 2015 til 2025. Deretter skal det bygges ytterligere 250 kilometer slik vei. Uten dokumentasjon forutsettes det at antallet syklister øker kraftig med antallet kilometer nybygget sykkelvei. Det har vist seg å være en myte, ingen slik sammenheng er påvist overhodet.

Sykkelfeltene ingen trenger

De nye sykkelfeltene er i stor grad lagt på steder der knapt noen sykler, og der det fra før er helt uproblematisk å sykle. Ingen har savnet dem, ingen har bedt om dem. Man har ikke løst noe problem i det hele tatt. Det er bare brukt masse penger helt unødvendig.

Rødgrønn politikk: Tomme, nærmest ubrukte sykkelfelter til milliarder av kroner.

Dette påfunnet er det byens innbyggere som må lide for: Samtidig som sykkelfeltene bygges, har Oslo måttet skjære ned på helse, eldreomsorg, vedlikehold osv. Samtidig er byens gjeld økt i foruroligende grad. Dette er gjeld de som er unge i dag, skal få slite hardt med i fremtiden. Også de mange unge som i dag stemmer rødgrønt.  Men uansett, flere og flere sykkelfelter har visst byen råd til.

Vi har likevel bare sett begynnelsen. For nå har byråd Lan Berg fått mer stormannsgale planer enn noensinne. Til Dagbladet sier hun:

 «Vi lover at vi skal bygge et eget nett med «supersykkelveier» i Oslo».

«Supersykkelveier»? Hva er det? Hvem har behov for disse? Hva skal det koste? Dagbladets artikkel om saken inneholder ikke ett kritisk spørsmål til dette prosjektet. I stedet serverer Dagbladets journalist følgende krypende hyllest av MDG-byråden:

«Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg kommer – selvsagt – syklende da hun møter Dagbladet i sykkelhotellet ved Oslo S.»

Det stilles ingen spørsmål om det kostnadsluket dette nærmest ubrukte «sykkelhotellet» er. Det er helt uten økonomisk bærekraft.

«På vei inn i de moderne lokalene der Oslo-folk kan parkere sykkelen trygt før de tar toget videre, kommer MDG-Lan til sine egne. Alle hilser på kvinnen som jobber iherdig med å gjøre det enklere og tryggere å sykle i hovedstaden.»

Milde Moses, hvor pinlig kan det bli? Var journalisten sendt ut for å lage en brosjyre for MDG?

Milevis fra å nå målene = fullkommen fiasko

Ifølge bladet Vi Menn (betalingsmur) er det en nesten ufattelig prislapp på byrådets sykkelprosjekt:

«Det er anslått at kostnaden for utbygging av ca. 350 km sykkelvei vil være 14,1 milliarder», skriver Vi Menn, under spalten Sløseriombudsmannen.

Det er altså enorme summer som ødsles vekk, noe Vi Menn er blant de medier som reagerer på med sjokk og nærmest vantro. De fleste av de store mediene velger dog av uforståelige grunner å sitte musestille og se på denne oppvisningen i offentlig uansvarlighet.

Hvordan har det gått med ambisjonen om 150 000 syklende oslobeboere? Svaret er tragikomisk: Ifølge kommunens egne telleapparater er det kun ca. 10-13 000 som sykler. Det vil si under 2 % av byens befolkning. Man har nådd mindre enn 10 % av målet om 150 000 syklende.

Mindre enn 10 %, etter fire års massiv pengebruk.

Om vinteren viser de offisielle sykkeltellerne at tallet på syklister er bortimot helt ubetydelig i enhver sammenheng. Like fullt benytter MDG store mengder salt for å holde sykkelveiene åpne for de ytterst få som sykler. (Totalt pøses det ut formidable, nesten ufattelig 22 000 tonn med salt i Oslo, hvorav en ikke ubetydelig andel går til sykkelveiene – kilde: Bymiljøetaten). Det er miljøskadelig og det koster millioner. Men Lan Bergs meningsløse symbolpolitikk trumfer all rasjonell tenkning. Hun vil være et «klimaforbilde».

Fasit: Kostandene er i milliardformat, resultatene er latterlige. Byråd Bergs sykkelprosjekt en fullkommen fiasko. Beløpene som er kastet bort, er penger byen aldri får igjen.

I enhver annen virksomhet ville den ansvarlige for noe slikt vært nødt til å gå av på dagen.

Klamrer seg fast, for å gjøre enda mer skade på byen

Men byråd Lan Berg har tenkt å bli sittende. Hun vil så gjerne søle vekk enda mer av fellesskapets penger, basert på sine fantasier og sitt tankespinn om å «redde jorda» og «skape en bedre by».

Øverste ansvar for den «styringen» vi har sett i Oslo de siste 4 år, har imidlertid byrådsleder Raymond Johansen. Også han kan tenke seg å fortsette i stillingen, men vil neppe utrette mer enn hva han har gjort til nå. I hovedsak kommer man ikke på så mye mer enn at han har byttet ut sin Audi limousin med en Jaguar elbil, på byens regning.

Det er vanskelig å fatte at dette dysfunksjonelle byrådet nå faktisk kan bli gjenvalgt, og påføre enda mer skade for byens innbyggere.

Mandag har velgerne sjansen til å si hva de mener om slikt rødgrønt vanstyre. Ikke bare i Oslo, men i kommuner over hele landet.

Det er en viktig sjanse som bør benyttes. Med mindre man synes det er en god tanke å velge lokalpolitikere sløser bort innbyggernes penger på «klimatiltak» uten mål og mening.  Godt valg, over hele Norge.